Langkau ke kandungan utama

Mengimani Semangat Nihilisme dalam Sajak Aku Tidak Mahu Lagi (Esei) (1 Mei 2020)

 

Mengimani Semangat Nihilisme dalam Sajak Aku Tidak Mahu Lagi

 

 

Aku Tidak Mahu Lagi

T. Alias Taib

aku tidak mahu lagi
    jadi saksi kepada kebenaran
         kerana kebenaran sering disalahertikan
              menjadi tidak benar lagi

aku tidak mahu lagi
     jadi saksi kepada kepalsuan
         kerana kepalsuan sering diputarbelitkan
             menjadi tidak palsu lagi

aku tidak mahu lagi
     jadi saksi kepada pembunuhan
         kerana pembunuhan sering dibolak-balikkan
            hingga pembunuh melangkah tenang

aku tidak mahu lagi
    jadi saksi kepada penipuan
        kerana penipuan sering disalahtafsirkan
            hingga penipu bersiul riang

Pasar Pengalaman, 2004
Dewan Bahasa & Pustaka

 


 

Pengenalan

Sajak Aku Tidak Mahu Lagi diterbitkan dalam buku Pasar Pengalaman pada tahun 2004 oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Buku ini ialah buku terakhir T. Alias Taib sebelum beliau meninggal dunia pada tahun yang sama. Pasar Pengalaman merupakan kumpulan puisi T.Alias yang ketujuh, yang mempertahankan gaya, pengucapan dan peribadi puisi-puisinya yang terdahulu. T. Alias Taib juga dikenali sebagai Pak Engku dalam kalangan orang terdekat dengan beliau. Sajak ini mempunyai empat rangkap dan mesejnya jelas tanpa menuntut pembaca berfikir terlalu dalam.

Nihilisme berasal daripada perkataan nihil daripada Latin yang membawa maksud kosong atau tiada. Nihilisme secara mudah ialah sebuah fahaman yang menolak segala prinsip moral dan agama serta percaya bahawa hidup tidak mempunyai sebarang makna. Terma ex nihilo juga sering digunakan apabila bercakap tentang falsafah kejadian makhluk. Ex nihilo bermaksud daripada tiada. Nihilisme seringkali dikaitkan dengan Nietzsche tetapi sebenarnya beliau bukanlah seorang penganut fahaman nihilism malah bibit-bibit kehilangan kepercayaan terhadap moral ini bermula sebelum itu lagi yakni seawal kemunculan Socrates di mana zaman itu para Sophist percaya kebenaran bersifat relatif dan ucapan serta kepetahan berpidato menentukan sesuatu perkara itu benar atau tidak (Abdul Rahman Abdullah, 2016). Horvath pula dalam bukunya Essentials of Philosophy (1974) menghuraikan perkara yang sama,      

“In contrast to the Sophists, all the efforts of Socrates served only one purpose; that of establishing concepts of truth and goodness”

(ms. 24)

            Antara sebab saya memilih sajak ini adalah kerana nilai atau fahaman nihilism ini perlahan-perlahan muncul dalam diri saya dalam beberapa tahun ini. Kekecewaan saya terhadap dunia dalam perjalanan hidup yang mendewasa saya ini membuatkan kepercayaan saya terhadap kebenaran, kebaikan dan perkara berkaitannya menjadi semakin pudar. Seumpama bayi yang baru membuka mata, saya dapati kehidupan di sekeliling saya tidaklah seideal seperti mana yang saya bayangkan mahupun sepatutnya. Lalu serba sedikit saya pun mula melupakan prinsip moral yang sepatutnya membentuk menjadi manusia yang baik. Sebab seterusnya pula ialah T. Alias Taib. Beliau merupakan antara penyajak tempatan kegemaran saya kerana kata-kata dalam setiap puisi dan sajaknya mudah difahami walau masih berbunyi indah dan kesan terhadap saya agak mendalam, seperti puisi ini.

 

Mencari Kewujudan Ketiadaan dalam Rangkap

Dalam rangkap pertama bersifat ironi kerana penulis berkata beliau tidak mahu menjadi saksi pada kebenaran, sedangkan sebagai seorang seniman, kebenaran adalah segala-galanya. Menyampaikan dan berpesan-pesan dengan kebenaran adalah tugas mereka di dunia. Tetapi seterusnya beliau menyatakan sebab beliau berbuat demikian, iaitu kerana kebenaran telah disalahtafsir orang ramai.

Di sini penulis bercakap tentang masyarakat yg menyalahtafsir kebenaran, “kerana kebenaran sering disalahertikan”. Penulis percaya kpd sifat kebenaran itu sendiri yg bersifat mutlak dan tetap. Frasa ‘disalahertikan’ di sini menunjukkan penulis meletak kesalahan ini kepada pihak yang tidak mempunyai kebijaksaan atau kefahaman yang baik dlm menafsirkan kebenaran atau juga orang bijak yang diam dan tidak memperbetulkan kesalahtanggapan oleh orang awam. Contoh mudah ialah sebagai org Islam yang meneladai kandungan Al-Quran, kita dapat melihat bagaimana pertentangan kefahaman antara orang yang mentafsir al-Quran berlandaskan akal sendiri dan yg mengikut acuan para ulama dan ahli ugama. Bahkan, dalam agama Islam sendiri terpecah pada banyak kelompok. Apabila perkara ini terjadi, maka kebenaran akan kehilangan fungsi dan kedudukan dalam masyarakat kerana kekeliruan.

“Secara sederhana, filsafat nihilisme bertujuan untuk memutuskan dan mengakhiri semua klaim terhadap kebenaran pemikiran metafisis tradisional”

(Cepi Riyana, 2007, ms. 1)

Keengganan penulis untuk berpihak pada satu pihak membuka kemungkinan bahawa penulis barangkali memihak pada yang berlawanan. Dalam puisi ini, yang berlawanan ialah kepalsuan dan penipuan.

Pun begitu, pada rangkap kedua penulis bertegas dia juga tidak akan berpihak kepada kepalsuan kerana kepalsuan juga akhirnya akan dipermainkan manusia. Daripada pemahaman saya, ini mungkin berkait dengan sistem undang-undang di mana seorang peguam mampu memanipulasi penipuan bagi meragui bukti dan hakim yang mampu dibeli wang ringgit. Seperti yang kita tahu, institusi kehakiman di Malaysia juga pernah dicalit kontroversi di mana Peguam Negara ketika itu mengatakan bahawa Perdana Menteri, Tun Mahathir campur tangan dalam usaha pemecatan secara tiba-tiba Ketua Hakim Negara Tun Mohamad Salleh Abas yang jawatannya dijamin kedudukan oleh Perlembagaan Malaysia. Namun, hal itu dijelaskan Tun Mahathir bahawa keputusan tersebut datang daripada Yang Dipertuan Agong waktu itu iaitu Almarhum Sultan Iskandar (Irwan Shafrizan Ismail, 2018).

Rangkap ketiga berkait dengan rangkap pertama dan kedua di mana si penulis membayangkan sekali lagi tentang kebenaran yang kehilangan makna, nilai dan fungsinya dalam masyarakat. T. Alias Taib tidak berhenti memberitahu bahawa walaupun jika dia mempunyai atau memegang kebenaran, keadilan masih belum tentu tertegak dan dunia masih belum pasti menjadi lebih baik. Penggunaan “kerana pembunuhan sering berbolak-balik” mencerminkan realiti perbicaraan di mahkamah di mana keputusan mahkanah dipersoal dan dicabar.. Akhirnya, tertuduh bebas tanpa kesalahan dijatuhkan, seperti kata penulis, “pembunuh melangkah tenang”. Sebagai contoh kes berprofil tinggi melibatkan bekas Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Razak iaitu pembunuhan Altatunya yang telah lama ditutup dengan dua anggota daripada Unit Tindakan Khas (UTK) dikenakan hukuman mati pada 2015. Namun, baru-baru ini ura-ura mengatakan kes ini bakal dibuka semula kerana salah seorang anggota UTK mengaku mereka menerima arahan daripada bekas PM untuk melakukan pembunuhan tersebut (Murni Wan Omar, 2019). Jadi, siapa yang benar dan dimanakah nilai kebenaran?

Pemikiraan nihilistik berusaha meradikalkan kebenaran metafisis hanyalah ungkapan subjektif individu maupun kelompok sosial tertentu.

(Cepi Riyana, 2007, ms. 4)

 Pengulangan “aku tidak mahu lagi” dengan tegas memberitahu kepada dunia bahawa kalau pun penulis mengetahui tentang kepalsuan, dia tidak mahu terlibat atau membongkarnya pada umum kerana kepalsuan tersebut masih boleh dimanipulasi hingga tidak lagi dilihat sbg sebuah kepalsuan. Rangkap terakhir ini Pak Engku bercakap tentang penipuan, yang sifatnya tidak jauh dengan kepalsuan. Rangkap ini juga mengulang apa yang beliau rasa dalam rangkap-rangkap sebelum in yang amat bertepatan dengan apa yang dihurai oleh Cepi Riyana (2007, ms. 3)

Karena itu, kehidupan tidak memiliki arti, dan tidak ada tindakan yang lebih baik daripada yang lain. Pemeluk aliran filsafat ini adalah orangorang yang memahami bahwa realitas yang ada di alam ini hanyalah keburukan. Mereka beranggapan bahwa fenomena-fenomena yang ada pada manusia tidak lain adalah penderitaan, kemalangan, kemiskinan, dan kehancuran.

Secara kesuluruhan, jika diperhatikan tiga daripada empat rangkap puisi ini memaparkan sisi hitam atau jahat manusia iaitu kepalsuan pada rangkap kedua, pembunuhan pada rangkap ketiga dan penipuan di rangkap akhir. Ini membuktikan di mata penulis, kemungkaran dan kejahatan sudah banyak berlaku pada waktu itu sehingga menjadi perkara biasa sehingga penulis tidak mampu untuk berbuat apa-apa lagi untuk mengubah kecuali menjauhkan diri daripada terlibat dan menjadi saksi dengan membenci. Hal ini seiring dengan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muslim yang boleh dibaca di laman web Mufti Wilayah Persekutuan yang membawa makna,

Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Apabila dia tidak mampu lagi, maka dengan lisannya. Dan apabila tidak mampu lagi, maka dengan hatinya. Sesungguhnya itu adalah selemah-lemah iman”

 

Kesimpulan

Sajak ini jika kita dalami dengan kaca mata falsafah, dapat kita resap semangat nihilisme di dalamnya. Nihilisme pada saya mungkin berakar daripada kekecewaan terhadap dunia secara keseluruhan. Kekecewaan ini berputik daripada rasa putus asa untuk mengubah kerosakan dek kerana situasi yang sama berlaku tanpa kawalan dan tidak berhenti. Nihilisme adalah manifestasi kekecewaan, putus asa dan kehilangan harapan.

Dari rangkap pertama hingga terakhir, kita dapat merasakan dengan jelas keputusasaan penulis tentang kedudukan kebenaran dan keadilan dalam dunia moden ini. Beliau telah hilang rasa percaya terhadap nilai dan makna kebenaran pada masyarakat, walaupun dia masih memegang dan percaya kepada kebenaran itu sendiri.

The belief that truth does not exist, the nihilists’ belief, is a great stretching of the limbs for someone who, as a warrior of knowledge, is constantly at struggle with so many ugly truths.

(Baker, 2018, ms. 6)

Bagi penulis, manusia dan sistem, kedua-kedua sudah korup. Beliau sudah kehilangan harapan tentang dunia yang lebih baik yang berteraskan moral yang kukuh. Ribuan manusia yang mengalami kemiskinan dan sebahagian kecil manusia yang berada dalam kehidupan yang mewah menjadikan merek memandang kehidupan ini dari sudut negatif lalu terjebak dalam aliran fahaman ini. (Cepi Riyana, 2007, ms. 6).

Walaupun roh nihilisme itu dapat dirasai melalui empat rangkap sajak ini, namun kita dapat mendalami sisi dalaman penulis yang lebih positif. Apabila diteliti diksi dalam sajak ini dan dihalusi makna setiap baris, kita mampu melihat dunia melalui kaca mata penulis bahawa beliau percaya yang beliau mengetahui kebenaran dan kepalsuan sebenar serta sentiasa percaya akan kebenaran dan sifatnya; tetap dan mutlak manakala penipuan dan sifatnya; berubah-ubah. Dia masih lagi teguh mempercayai nilai kebenaran walaupun tidak ada seorang pun kebenaran tidak dapat ditegakkan dlm masyarakat. Baginya apa-pun terjadi, kebenaran tetap kebenaran dan kepalsuan tetaplah kepalsuan tidak kira justifikasinya.

Sajak ini tentunya dikategorikan sebagai seni kerana ia mencerminkan masyarakat ketika itu termasuk pemerintah serta menuntut pembaca menginsafi peranan masing-masing dalam dunia yang penuh kebejatan ini, adakah mereka turut sama berduka seperti penulis, berjuang menegakkan kebenaran atau dalam tidak sedar membina jalan menyebarkan kemungkaran. Kedua-dua sebab ini sudah cukup menjelaskan bahawa puisi ini telah memenuhi ciri-ciri karya seni. Dalam sebuah esei tluisan  Zainal Rashid Ahmad (2019), dia berkongsi pandangan Pak Engku bahawa puisi yang baik ialah akalnya, bukan ledakan emosi. Cepi Riyana (2007, ms. 19) menyimpulkan tentang nihilisme,

Secara historis lahirnya aliran Nihilisme dipengaruhi oleh kejadian-kejadian dan trategi kemanusiaan yang terjadi di dunia yang menyebabkan kesusahan dan keputus asaan. Misalnya revolusi industri, perang dunia, kemiskinan, pemikiranpemikiran yang menyebabkan kebuntuan, maraknya ajaran materialistis dan pergeseran akhlak manusia.

Walaupun sajak berbunyi keluhan ini menzahirkan sisi nihilisme T. Alias Taib, pun begitu samalah juga dengan Nietzsche, merekalah bukanlah penganut nihilisme mahupun cuba menularkan nihilisme dalam kalangan orang awam tetapi cuba memberitahu masyarakat tentang kerosakan nilai moral dalam masyarakat sedia ada supaya kesedaran ini mampu mengubah mereka pada masa akan datang. Akhir sekali, memetik Deleuze dalam buku Nihilism and Philosophy: Nothingness, Truth and World oleh Baker (2018).

To restate Deleuze’s crucial point: for Nietzsche, nihilism is the problem, first and always, of the true world.

 (ms. 3)


 

RUJUKAN

 

Abdul Rahman Abdullah (2016). Wacana falsafah barat: tinjauan dan kritikan. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan & Buku Malaysia.

Cepi Riyana (2007). Filsafat nihilisme. Diambil daripada http://file.upi.edu/direktori/fip/jur._kurikulum_dan_tek._pendidikan/197512302001121-cepi_riyana/06_filsafat_nihilisme.pdf

Gideon Baker (2018). Nihilism and philosophy: nothingness, truth and world. London: Bloomsbury Academic.

Irwan Shafrizan Ismail (3 Januari 2018). Pemecatan Salleh Abas - Dr M salahkan Abu Talib, Agong. Berita Harian. Diambil daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/01/370476/pemecatan-salleh-abas-dr-m-salahkan-abu-talib-agong

Muhammad Muhsfique bin Ahmad Ayoup @ Ayub (19 Mac 2018). Diam daripada kebenaran (syaitan bisu). Diambil 20 April 2020, daripada https://muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-al-hadith/2348-irsyad-al-hadith-siri-ke-259-diam-daripada-kebenaran-syaitan-bisu

Murni Wan Omar (24 Disember 2019). Kes Altatunya bakal dibuka semula - Tommy Thomas. Harian Metro. Diambil daripada https://www.hmetro.com.my/utama/2019/12/529059/kes-altantuya-akan-dibuka-semula-tommy-thomas

Nicholas Horvath (1974). Essentials of philosophy Hellenes to Heidegger. Woodbury, New York: Barrons Educational Series.

Zainal Rashid Ahmad (11 September 2019). Mengenang penyair hebat T Alias Taib. Diambil 16 April 2020, daripada https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/182602

 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Analisis Kritikal terhadap Salib Existensial (2015) oleh Ridhwan Saidi (Esei) (1 Januari 2020)

Pengenalan Ridhwan Saidi ialah nama yang tidak asing lagi dalam arena seni di Malaysia terutamanya dalam kalangan peminat novel indie . Beliau ialah pengasas bersama Mocha-Mocha Ink yang menerbitkan fiksyen kontemporari, novelis dan penggiat teater namun lebih dikenali sebagai penulis novel kerana telah menerbitkan beberapa bukunya dengan Buku Fixi seperti Brazil , Amerika , Cekik dan banyak lagi. Salib Existensial oleh Ridhwan Saidi merakamkan kejadian sebuah salib yang berkhidmat di gereja mendapat azab pada pengakhiran kehidupannya. Suatu malam, dia mengambil keputusan untuk beristirahat dengan pergi ke sebuah bar berdekatan berseorangan. Setelah mabuk, dia pulang ke gereja untuk berdiri semula di hadapan gereja kerana esoknya ramai hadirin akan datang untuk beribadat. Akhirnya, dia sampai ke puncak, tempat kerjanya dan tidur hingga ke esok pagi. Keesokannya, dia mendapati ramai orang berekerumun di bawah seperti hari Ahad biasa namun mereka kaku memandangnya serta mempunyai ...

Patriarki dalam Bapak Mati Bunuh Diri (2021) (Esei) (1 Mei 2021)

Pengenalan Patriarki yang dipinjam daripada bahasa Inggeris ‘patriarchy’ berasal daripada perkataan Yunani iaitu patér yang bermaksud bapa dan arché yang merujuk pada ‘tua’, ‘awal’, ‘kuasa’ atau juga ‘aturan’. Sistem sosial patriarki merujuk kepada sistem yang meletakkan lelaki sebagai ketua, yang terkehadapan dan yang memegang tampuk kuasa pada hierarki paling tinggi. Patriarki juga sering dikaitkan dengan dominasi kaum lelaki dalam sesebuah organisasi dan penindasan terhadap kaum perempuan. Dalam sesebuah institusi masyarakat yang mengamalkan patriarki, si ayah atau suami secara veto berkuasa dan bertanggungjawab  sepenuhnya terhadap setiap anggota keluarganya dari semua segi termasuk kewangan, sosial, pendidikan dan lain-lain. Si isteri atau ibu tidak mempunyai kuasa untuk menentukan hala tuju keluarga mahu pun membuat keputusan untuk institusi tersebut. Cerpen Bapak Mati Bunuh Diri (2021) ditulis oleh Nur Adilla dan disiarkan dalam majalah Svara isu ke-5 (Januari – Mac 2021)...

July 2022 - What Happened In My 25th

I feel like I’m stuck between the past and the future but I’m not in the present. I don’t have any goals anymore, don’t talk to me about hope and ambitions. I was born an idealist. Between the past and the future, I enjoy reminiscing. Because in the past, things happened but in future, nothing ever happened. Now I just live day to day. Picturing the sins and uncomfortable moments every evening.   I’m a late bloomer. Laggies.  I used to pray to die young, to wake up next day somewhere, or beside God right away. But I was innocent at that time. Now I am no longer naive. So I pray my sins forgiven before I leave this place. Every day I grow up getting more scared than ever. Commitments, human interaction, possibilities, risks, past mistakes. All this while every one keeps moving forward, braver then ever. To quote Tyler Durden, “Losing all hope was freedom”. It’s not rhetoric, it’s true. Just like love, it requires courage too, to give everything up, to not give a fuck anymore an...

Koronagig (Cerpen) (17 Mei 2021)

Aku terus menatal halaman iCloud di skrin iMac. Tujuan asalnya aku mahu memuat naik beberapa gambar daripada storan komputer ke pelayan iCloud tapi aku sedar halaman Photos iCloud rupanya panjang. Sudah 10 tahun aku melanggan servis iCloud, jadi semua gambar dari iPhone, iPad dan iMac aku semuanya ada di sini. Gambar-gambar sewaktu di kolej, asrama sekolah menengah dan hari raya buat aku rindu masa muda. Ah, semua pahit jadi manis bila ia tidak lagi berlaku sekarang – nostalgia. Aku klik di Notes untuk lihat tulisan dan catatan dulu-dulu. Apakah sama nostalgianya dengan foto?           Dengan pantas aku terus klik scroll bar dan terus larikan ke nota paling awal ditulis. Tiga minit juga aku tunggu ia loading , scroll , loading , scroll dan terus loading sampailah ia tidak loading lagi. Ah, ini nota pertama aku! Walaupun bukanlah yang pertama kerana sebelumnya tidak dimuat naik ke iCloud, tapi jadilah! Ia hanya catatan mengandungi beberapa...

Kelas Sebalik Talian

  Bulan Mac lepas menyaksikan para pelajar institut pengajian tinggi (IPT) memasuki semester baru, menandakan sudah setahun kelas dalam talian dijalankan sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan pada 18 Mac 2020. Tenaga pengajar dan pelajar yang sebelum ini tidak pernah menggunakan Google Meet, Zoom, Webex sudah agak mahir dengan platform di atas. Kekalutan dan huru-hara yang dialami sebelum ini mungkin dapat dikurangkan dan kerjasama antara pelajar serta pensyarah seharusnya lebih baik. Setelah berbulan-bulan kedua-dua pihak IPT dan pelajar mengharungi fasa baru ini, pelbagai masalah yang telah berakar dalam masyarakat kita timbul dengan drastik dan jelas, bagai sabut di dasar sungai yang akhirnya terlepas dari batu besar. Tahap capaian internet adalah antara masalah terbesar mereka hadapi baik daripada pihak pelajar mahupun pensyarah yang terpaksa ulang-alik ke kampus sewaktu PKP semata-mata mendapatkan capaian internet yang lebih baik. Dalam hal ini, pelbagai mediu...

Inphluenza (Cerpen) (31 Julai 2021)

  Sebuah kereta Proton Saga berwarna perak dengan cermin lut sinar sedang menunggu Aini. Seorang wanita berusia 60-an bersama gadis 20-an datang memeluk Aini erat. Mata Aini mula menakung air dan dia cuba mengawal serak suara. “Ehem... jom, kita sambung kat rumah! Lama sangat ni tak jejak kaki kat rumah. Jom!” Ibu Aini mengelap air mata dan masuk semula ke dalam perut kereta. Di dalam kereta mereka berbual rancak tentang perubahan jalan dan pembinaan bangunan-bangunan baru yang dilihat sepanjang dalam perjalanan pulang. Tingkap dibuka dan Aini menghalakan wajahnya ke luar membiarkannya ditampar angin. Sudah 5 tahun dia tidak merasakan nikmat menjejakkan kaki dari luar kotak bangunan bernama penjara.             Adiknya, Alia kini di tahun ketiga di salah sebuah universiti swasta di Bangi dalam bidang pengkomputeran. Sejak Aini di penjara, jiran-jiran mula menjauhkan diri daripada keluarganya. Selepas 2 minggu di rumah, Aini...

Bersosial di Media Sosial dalam Pandemik (Esei) (8 Jun 2021)

  Our World in Data (2019) melaporkan secara purata satu daripada tiga orang mempunyai akaun media sosial. Ketika itu, Facebook selaku pemegang ‘saham’ terbesar dalam arena media sosial telah mempunyai 2.4 bilion pengguna berbanding 100 juta pada 2008. Amanz (2020) melaporkan jumlah tersebut telah meningkat sehingga 2.7 bilion pengguna. Beberapa hari lalu, Nagarajan (2021) melaporkan syarikat Facebook Inc. telah menjangkaui nilai 1 trilion USD selepas mahkamah melepaskan syarikat tersebut daripada dikenakan tindakan di bawah undang-undang antimonopoli. Ini menjadikannya syarikat kelima Amerika Syarikat yang mencapai nilai 1 trilion, sebaris Microsoft, Alphabet (syarikat induk Google), Amazon dan Apple.           Kejayaan Facebook ialah bukti betapa besar kesan media sosial pada seluruh masyarakat dunia. Dengan media sosial, ia telah mengubah cara manusia berkomunikasi seperti bagaimana mereka berkongsi berita, meluahkan perasaan, menja...

Bangsaku Dipecah-pecah Vaksin

Kalau dulu Sasterawan Negara, Zurinah Hassan dalam puisinya Masihkah Kau Bermain Seruling berkata,   di kota yang semakin kusut dan tenat adik-adikku menganggur dan sakit jiwa bangsaku dipecahkan oleh politik   Hari ini, anak muda masih saja menganggur bahkan bertambah-tambah bilangannya, semakin ramai yang sakit jiwa di kota yang tak pernah henti kusut dan menenat. Ada waktu kita semua disatukan politik, menentang semua menteri dan ahli politik. Tapi vaksin yang mencegah penyakit, siapa sangka, juga memecahkan kita. Setakat artikel ini ditulis, sudah 1.15 bilion dos vaksin telah dikeluarkan dengan jumlah 276 juta telah disuntik di seluruh dunia. Dalam bahasa dan statistik mudah,  3.5 %  daripada seluruh penduduk dunia  telah dikurangkan risiko mereka untuk dijangkiti koronavirus. Di Malaysia, sebanyak 1.45 juta dos daripada pelbagai syarikat pengeluar vaksin telah mendarat di tanah air dengan 914 ribu telah divaksinasi. Ringkasnya,  1.7% daripada keseluruh...

Seni v Pornografi: Mendepani yang Kabur (Esei) (8 Julai 2020)

  SENI v PORNOGRAFI: MENDEPANI YANG KABUR   A MINUDDIN Z AIN Fakulti Filem, Teater dan Animasi, Universiti Teknologi MARA, MALAYSIA     ABSTRAK Seni mengikut teori yang dikemukakan Plato dan Aristotle adalah hasil aktiviti peniruan. Dalam seni, lukisan dan arca terutamanya, karya seni yang melibatkan sosok tubuh bogel manusia juga telah wujud sekian lamanya semenjak zaman kegemilangan Tamadun Yunani. Lukisan terkenal seperti Venus of Orbino oleh Titian juga menunjukkan wanita tanpa pakaian dan arca Discobolus di zaman Yunani menampakkan lelaki dengan tubuh sasa dan ideal dalam keadaan berbogel. Memasuki abad ke-20, wujud satu lagi kategori yang telah disebar dalam pelbagai cabang seni iaitu pornografi. Pornografi ini wujud dalam tulisan, media baru seperti gambar dan video. Wujud permasalahan baru iaitu bagaimana mahu membezakan antara dua kategori ini, apakah pornografi sebahagian daripada seni atau sebaliknya? Artikel ini menghuraikan lebih lanjut gar...

Kluster Nyet (Cerpen) (21 Januari 2021)

                 “Sepuluh boleh bang?” tanya pelanggan remaja pada aku. Jam menunjukkan pukul 8:43 pm. Aku dan Hanif hanya menunggu ketiadaan pelanggan untuk mengemas barang-barang ke dalam van dan pulang. “Hm… bolehlah” balasku. Tidak apalah untung tak banyak hari ini, asalkan ada jualan, daripada tidak peroleh apa-apa langsung. Aku lipat dan masukkan dalam plastik. Wang bertukar tangan. Selepas 5 minit tiada kelibat pelanggan datang, aku dan Hanif mula masukkan pakaian-pakaian ke dalam bungkusan dan peralatan lain ke dalam van. Aku hidupkan enjin van berkali-kali namun tidak hidup-hidup. Ah sudah, waktu-waktu begini jugalah dia nak buat hal. Hanya pada cubaan kesebelas baru aku berjaya, lampu van menerangi tapak pasar malam. Aku sampai di rumah dan bau sup menusuk ke hidung. Isteriku buatkan kuetiau sup malam ini, aku jamah dengan berselera. Perutnya semakin jelas menunjukkan dia sedang hamil walaupun baru hampir 3 bulan. Kami te...