Pengenalan
Ridhwan
Saidi ialah nama yang tidak asing lagi dalam arena seni di Malaysia terutamanya
dalam kalangan peminat novel indie. Beliau ialah pengasas bersama
Mocha-Mocha Ink yang menerbitkan fiksyen kontemporari, novelis dan penggiat
teater namun lebih dikenali sebagai penulis novel kerana telah menerbitkan
beberapa bukunya dengan Buku Fixi seperti Brazil, Amerika, Cekik
dan banyak lagi.
Salib
Existensial oleh Ridhwan Saidi merakamkan kejadian sebuah salib yang berkhidmat
di gereja mendapat azab pada pengakhiran kehidupannya. Suatu malam, dia
mengambil keputusan untuk beristirahat dengan pergi ke sebuah bar berdekatan
berseorangan. Setelah mabuk, dia pulang ke gereja untuk berdiri semula di
hadapan gereja kerana esoknya ramai hadirin akan datang untuk beribadat.
Akhirnya,
dia sampai ke puncak, tempat kerjanya dan tidur hingga ke esok pagi. Keesokannya,
dia mendapati ramai orang berekerumun di bawah seperti hari Ahad biasa namun
mereka kaku memandangnya serta mempunyai riak wajah yang tidak menyenangkan.
Rupa-rupanya dia telah menggantung dirinya di kubah masjid. Orang ramai
mengambil gambar dan videonya sebagai bukti malapetaka itu.
Peristiwa
tersebut menggemparkan masyarakat sehinggakan diberi perhatian oleh stesen
televisyen dan media cetak. Dia dihadapkan ke tribunal salib se-Malaysia. Gagal
untuk merasuah hakim dengan wang simpanan KWSP, dia akhirnya dijatuhkan hukuman
dengan dicampakkan ke neraka.
Sewaktu
diazab dia dapat mendengar ketawa penjenayah lain seperti perasuah yang
terlepas daripada hukuman walaupun jenayah mereka lebih besar. Hilai tawa oleh
para tetamu kehormat yang sedang berpesta bersama gundik bercampur dengan
lolongan salib kesakitan.
Isu
Cerpen
oleh Ridhwan Saidi ini dengan jelas membawa isu ketakutan terhadap penampakan
atau peletakan salib dalam masyarakat Malaysia terutamanya dalam kalangan orang
Islam yang majoritinya Melayu. Ditulis pada 2015, penulis cuba seolah-olah
memparodikan isu yang panas ketika itu iaitu peletakan salib di gereja di Taman
Medan, Petaling Jaya yang terjadi pada bulan sama iaitu Mei. Kira-kira 50 orang
penduduk Taman Medan melakukan protes di hadapan gereja di bangunan kedai
tersebut kerana mendakwa ia tidak menjaga sensitiviti penduduk dan boleh
mempengaruhi minda anak muda beragama Islam di sana (Haider Yutim, 2015). Isu
tersebut bukan sahaja dikaitkan dengan akidah umat Islam tapi juga didakwa
melibatkan isu politik kerana dikaitkan dengan pemimpin UMNO di mana salah
seorang peserta protes ialah Ketua Cawangan UMNO Cawangan Taman Lindungan Jaya
dan adik kepada Ketua Polis Negara waktu itu.
Ridhwan
Saidi barangkali melihat permintaan penduduk untuk pihak gereja menurunkan salib
tersebut sebagai suatu yang kelakar dan tidak relevan lalu menulis cerpen ini.
Antara
isu lain disisipkan adalah berkenaan penjenayah kolar putih yang selalu
terlepas daripada hukuman di mahkamah kerana mempunyai wang untuk merasuah para
hakim dan orang yang terlibat. Hal ini dapat hanya diselit pada penghujung
cerpen di mana dia yang melakukan kesilapan dan menyesal dihukum ke neraka
tetapi para tetamu yang berstatus tinggi dan melakukan jenayah lebih berat
dapat berfoya-foya tanpa hukuman. Dia tidak mencuri, merogol, membunuh mahupun
mencederakan sesiapa bahkan menyesal dengan perbuatannya namun diberi hukuman
yang melampau. Khidmatnya pada agama dan penganut Kristian dilupakan begitu
saja bahkan dihumban ke neraka oleh para salib lain yang seagama dengannya.
Keadilan dan korupsi sistem kehakiman dalam cerpen ini mencerminkan realiti
yang berlaku di Malaysia seperti seorang bapa miskin mencuri susu formula untuk
dua orang anaknya dijatuhkan hukuman penjara dan denda tetapi bekas Perdana
Menteri, Najib Razak yang sudah diputuskan hukuman oleh mahkamah masih lagi
bebas berjalan dan memuatnaik status di Facebook setiap hari.
Pemaparan
isu tolak ansur antara rakyat Malaysia juga disampaikan dengan sarkastik di
mana salib mampu mengecam azan Isyak dan berinteraksi dengan pembaca dengan
mengatakan
“Beginilah,
ia seperti yang biasa kau cerita kat kawan-kawan kau, ‘Kita ni hidup dalam
negara majmuk yang paling bertoleransi kat dalam dunia. Kenapa mesti kau jahil
dengan agama lain? Takkan begitu sempit keluasan akal yang dikurnia Tuhan?’”
Ironinya,
dia akhir sekali dihumban ke neraka dan dicemuh manusia.
Isu
utama berkenaan ketakutan orang Melayu beragama Islam di Malaysia bukan terjadi
sekali malah setiap beberapa tahun pasti berulang, menjadikan cerpen ini
relevan sepanjang masa. Contohnya, Fairul Asmaini (2019) melalui Berita Harian
melaporkan sebuah kejadian hampir serupa yang berlaku di Jelutong, Pulau Pinang
di mana sebuah pangsapuri yang masih belum siap dibina menyalakan lampu beberapa
unit di pangsapuri itu lalu membentuk lambang salib. Isu tersebut tular di
media sosial dan kemudian mengheret Mufti Pulau Pinang dan Menteri Agama untuk
bersuara selain seorang ADUN PAS turut mendesak kerajaan Pulau Pinang menjawab
dan menyelesaikan masalah berkenaan.
Isu
salib ini disampaikan dengan jelas dan disulami beberapa isu kecil yang lain
namun masih berinteraksi dengan pembaca secara terus-terang.
Agamaku
agamaku, agamamu agamamu
Isu
kemarahan orang Melayu beragama Islam di Malaysia dengan salib bukan hanya
sekadar ketakutan mereka terhadap simbol agama Kristian semata-mata namun ia
adalah cabang daripada insecurity orang Melayu beragama Islam dengan
keimanan mereka. Isu protes mereka terhadap lambang salib cuma satu contoh
daripada beribu kejadian lain lagi yang mencerminkan insecurity mereka dengan
iman sendiri. Antara contoh kejadian lain adalah kempen Buy Muslim First atau
singkatannya, BMF yang menggalakkan pengguna beragama Islam mengutamakan produk
buatan orang Islam sebelum produk buatan bukan orang Islam. Antara hujah mereka
adalah kerana produk keluaran orang Islam pastinya halal, bersih dan lebih
patuh syariah berbanding buatan bukan Islam.
Namun,
dalam Islam penganutnya diwajibkan untuk memakan makanan yang bersih dan halal
bukan mengira latar belakang bangsa dan agama pembuat makanan semata-mata. Bagi
Ahli Majlis Pimpinan Pusat Amanah, Faiz Fadzil (2020), ia cuma sandiwara
politik yang mana PAS turut terlibat dalam mempengaruhi rakyat untuk menyokong
kerajaan baru yang disertai mereka iaitu Perikatan Nasional (PN). Hal ini
kerana parti-parti dalam gabungan tersebut kesemuanya adalah parti bertunjangkan
bangsa iaitu Melayu, maka kempen BMF secara tidak langsung menanamkan benih
ragu dan benci terhadap parti lain seperti Democratic Action Party (DAP) demi
kepentingan politik mereka. Umum mengetahui di Malaysia Jabatan Kemajuan Islam
Malaysia (JAKIM) bertanggungjawab dalam urusan pensijilan halal kepada
mana-mana produk yang dikeluarkan dan kesahihannya diperakui di negara-negara
lain juga. Kaedah dan piawaian yang ditetapkan juga begitu ketat dan mengambil
masa kerana permintaan yang tinggi, maka status halal sesuatu produk seharusnya
tidak perlu diragui lagi jika ia telah disahkan halal oleh badan tersebut.
Sifat
takut dan benci orang Melayu terhadap penganut agama lain juga sering berkait
dengan masalah perkauman kerana agama Islam dan kaum Melayu sangat berkait
rapat, jadi kebencian terhadap kaum lain sering terkait dengan latar belakang
bangsa mereka. Pun begitu, masalah perkauman ini turut mendapat sumbangan besar
daripada ahli-ahli politik sejak dulu kala lagi yang sering menjadikan
ketakutan sebagai alat utama meraih sokongan. Ini bukan saja berlaku di
Malaysia sejak puluhan tahun lamanya namun Adolf Hitler juga semasa cuba meraih
sokongan rakyat Jerman turut menggunakan cara yang sama dengan menggunakan semangat
nasional dan menakut-nakutkan rakyat dengan ancaman bangsa lain seperti kaum
Yahudi (Zamir Mohyedin, 2019).
Ceramah-ceramah
politik tidak akan lekang dengan tohmahan terhadap parti lawan tidak
berlandaskan fakta atau khabar angin (Mohd Izani, 2015). Parti UMNO sebagai
contoh akan menakut-nakutkan penyokong Melayunya tentang ketaksuban kaum Cina
yang ingin ‘menguasai’ Malaysia melalui parti DAP manakala dalam ceramah ahli
politik DAP pula akan bercakap tentang korupsi orang Melayu dalam mentadbir kementerian
dan sebagainya. Semua parti-parti berasakan bangsa dan agama ini akhirnya
memecah-belahkan rakyat Malaysia mengikut bangsa, agama dan parti yang disokong
dan kesannya dapat dilihat hingga ke hari ini.
Peranan
ahli agama atau pendakwa juga boleh dipersoal ketika iman orang-orang Islam di
negara mampu digugat dengan mana-mana objek berbentuk lambang salib. Ahmad
Soffian (2015) turut meluahkan keluhannya dengan orang Islam di Malaysia yang
begitu takut dengan Kristian sedangkan kita dibanjiri ulama selebriti dan rancangan
keagamaan di kaca televisyen. Dia menjadi hairan bagaimana amalan agama lain
mampu memurtadkan orang Melayu Islam sehingga tanda-tanda agama lain langsung
diminta disorokkan? Kerapuhan kepercayaan orang Islam sedikit sebanyak menunjukkan
kegagalan para ahli agamawan dalam meneguhkan keimanan dan menjelaskan tauhid
yang sebenar. Kisah pembukaan Madinah dan Mekah antara yang dipelajari waktu
sekolah dan tauladan Rasulullah S.A.W dalam menerima orang bukan Islam sebagai
rakyat dan keterbukaannya mengizinkan semua individu mengamalankan amalan
masing-masing seolah-olah langsung diabaikan. Apakah ia kerana Rasulullah bukan
Melayu dan tidak tinggal di tanah nusantara yang berbilang kaum? Selain gagal
dalam meneguhkan keyakinan umat Islam dalam agama mereka, para pendakwah ini
juga dalam hal lain juga telah gagal menarik masyarakat bukan Islam untuk
mendalami Islam (Ahmad Soffian, 2015).
Ketidakyakinan
orang Islam ini secara tidak sedar dizahirkan dengan perbuatan mereka menyoal
dan memprotes amalan-amalan agama lain seolah-olah amalan itu akan menjejaskan
akidah, kewujudan dan kekuasaan Tuhan yang dipercayai mereka selama ini. Ini
seperti menggambarkan kelemahan iman penganut serta kerapuhan kuasa Tuhan yang
dizikir dan dipuji mereka setiap hari itu. Hal ini berkait dengan kelompongan
spiritual yang dialami mereka yang sentiasa takut dengan simbol dan
kejadian-kejadian yang tiada kena-mengena.
Ini
dibuktikan melalui kajian oleh Norazwa Yeop Kamarudin (2013) yang menghubungkan
antara kecerdasan emosi dan kecerdasan spiritual dalam mempengaruhi kelakukan
seseorang. Beliau mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara kecerdasan
spiritual dengan salah laku remaja dan tiada hubungan ketara antara kecerdasan
emosi dan kecerdasan spiritual.
Ketakutan
terhadap lambang salib juga adalah manifestasi prasangka buruk dan perasaan
curiga orang Islam terhadap bukan Islam. Ini tidak lain tumbuh akibat daripada
ketiadaan persefahaman antara kaum dan agama dan kesatuan antara warganegara
yang berbilang latar belakang. Mereka sentiasa beranggapan orang bukan Islam
sentiasa mencuba memurtadkan orang Islam dengan pemaparan simbol salib dan
apa-apa lambang yang tidak bercirikan Islam mahupun Melayu. Secara tidak
langsung ia menggambarkan kerapuhan hubungan antara agama di Malaysia jika ia
tidak ditangani dengan bijaksana (Mohd Izani, 2015).
Antara akar isu ini adalah sesetengah pihak yang berusaha keras
untuk menjadikan agama mereka sebagai satu-satunya agama, lalu berusaha untuk
menghapuskan semua agama lain (Burhanuddin Jalal, 2018). Sememangnya Islam
diiktiraf sebagai agama rasmi Persekutuan, namun dalam Perkara 11 dalam
Perlembagaan juga memberi kebebasan untuk penganut mana-mana agama selain Islam
untuk mengamalkan kepercayaan mereka. Jadi, tindakan segelintir pihak yang mendesak
pihak gereja menurunkan lambang salib, merosakkan rumah ibadat dan sebagainya
adalah salah di sisi undang-undang kerana semua penganut telah dijamin
kebebasan untuk beribadat. Jaminan dalam Perlembagaan ini juga sebenarnya
dicontohi dari tindakan Rasulullah S.A.W yang memberi kebebasan pada penganut
bukan Islam dalam Piagam Madinah semasa baginda membuka kota Madinah namun
nyata hal ini diabaikan oleh ekstremis agama.
Eksistensial sebuah salib
Eksistensialisme adalah kata pinjaman daripada
bahasa Inggeris, existentialism. Menariknya, Ridhwan Saidi memilih untuk
menggunakan ‘existensial’, seolah-olah gabungan daripada kedua-duanya. Apakah
Ridhwan menggunakan ‘exist’ yang mengandungi huruf ‘x’ bukan ‘eksis’ kerana ‘x’
juga salah satu simbol salib dalam agama Kristian? Saya fikir ya.
Falsafah eksistensial jelas dalam cerpen ini
dengan kewujudan perkataan itu pada tajuk cerpen jadi tidak sukar untuk
membongkar ideologi yang cuba diselit Ridhwan Saidi. Eksistensial adalah sebuah
fahaman yang secara asasnya berpendapat bahawa seseorang bebas membuat
keputusan dan bertindak dalam hidupnya tanpa ada campur tangan atau pengaruh
daripada kuasa ghaib seperti tuhan mahupun manusia lain. Eksistensialisme
memberikan perhatian khusus kepada kehendak bebas seseorang dan tanggungjawabnya
tanpa pengetahuan kukuh tentang moral (Wolfreys et al., 2006). Berlawanan
dengan eksistensialisme ialah essentialism yang percaya bahawa hidup
seseorang tidak dapat lari daripada takdir dan sentiasa terpengaruh dengan
elemen lain sama ada dalaman mahupun luaran seperti tuhan. Antara nama-nama
terkenal dengan ideologi ini ialah Friedrich Nietzsche, Jean-Paul Sarte dan
Albert Camus.
Salib dalam cerpen ini yang telah meletakkan
dirinya di kubah masjid menjadi bukti kewujudan eksistensialisme dalam cerpen
kerana manakan sebuah salib di dunia sebenar mampu turun, minum arak, berkawan
dan meletakkan dirinya di mana-mana dia suka? Walaupun perbuatannya itu tidak
disengajakan kerana dipengaruhi alkohol namun ia masih menunjukkan salib
tersebut mempunyai kehendak atau nafsu serta berkeinginan bebas seperti minum
arak dan berada di mana saja dia mahu. Dia bercirikan manusia, bukan lagi
sebuah objek salib biasa yang tidak hidup.
Persoalan eksistensialisme adalah persoalan
yang tidak akan henti dilawati sepanjang zaman, terutamanya remaja yang sedang
menuju kedewasaan. Gejala ini dilabel sebagai krisis eksistensial di mana
seseorang mula mempersoalkan kewujudan dirinya, sebab dan tujuan dia dilahirkan
dalam dunia ini dan posisinya dalam masyarakat. Dalam bidang falsafah sendiri
aktiviti bertanya tentang tujuan hidup, makna dan moral sentiasa berputar tanpa
jemu dengan pendapat-pendapat baru daripada ahli pemikir kontemporari.
Nilai eksistensialisme yang diberikan kepada si
salib dalam cerpen adalah walaupun dia sebuah salib, lambang pada agama
Kristian namun masih mempunyai kesedaran dan pilihan untuk melakukan
perkara-perkara yang berlawanan dengan agama seperti meminum arak dan melakukan
apa saja tanpa halangan balasan serta-merta. Falsafah eksistensial percaya
bahawa manusia sendirilah yang meletakkan tujuan hidup dan makna diri serta tidak
ada ‘isi’, ‘pati’ atau essence yang telah wujud dalam diri sebelum
penciptaannya yang mempengaruhinya. Sartre (1946) berkata bahawa manusia
pertama sekali wujud, bertemu dirinya, muncul di dunia dan kemudian memberi
makna pada dirinya.
Eksistensialisme semestinya berlawanan dengan
ideologi kebanyakan agama terutamanya Islam yang telah secara jelas menggariskan
panduan moral dan tujuan penciptaan manusia di dunia ini. Falsafah ini juga
secara tidak langsung menuntut manusia untuk hidup berlandaskan kehendak
sendiri dengan menepis apa-apa tanggapan, jangkaan dan harapan masyarakat
terhadapnya kerana individu itu sendiri yang berhak menentukan arah hidupnya.
Ridhwan Saidi mahu pembaca berfikir bagaimana
jika sebuah objek mampu berfikir dan mempunyai hendak akan berkelakuan? Apakah
mereka akan melakukan apa yang manusia buat setiap hari dan melakukan kesilapan
sepertimana si salib telah berdiri di kubah masjid? Selain itu, cerpen ini juga
bertanya kepada pembaca, apa tujuan sebenar lambang salib? Apa itu salib?
Apakah makna sebuah simbol? Sejauh manakah simbol memberi makna dalam kehidupan
dan apakah benar idea manusia terhadap simbol? Apakah simbol mampu merosakkan
iman seseorang sedangkan ia kaku tidak berbuat apa-apa?
Soalan-soalan ini perlu dijawab dengan jujur
oleh pembaca dan pastinya setiap orang mempunyai jawapan berbeza namun pokoknya
ialah makna simbol dalam kehidupan manusia. Sebuah simbol mempersoalkan tujuan
hidupnya, bukankah ironi?
Parodi
eksistensial
Sebagai
seorang penganut agama samawi atau lebih khusus Islam, saya melihat perbuatan
penulis memparodikan isu salib ini sebagai suatu yang menarik kerana hal
seserius ini tidak selalu diambil pendekatan secara humor. Ridhwan dalam cerpen
ini pada permukaan tidak menghukum orang Islam, penganut Kristian, masjid atau
gereja mahupun orang-orang yang berkuasa dan terlibat tetapi sebaliknya dia
menghumbankan salib itu ke neraka, sesuatu yang mungkin disorak ekstremis Islam.
Mereka mungkin memuji penulis kerana bersependapat dengan mereka tetapi jika
difahami lebih mendalam, Ridhwan sedang menyindir mereka.
Sebagaimana
kelakar cerpen ini, begitulah tidak masuk akal sebuah lambang salib di hadapan
gereja diturunkan hanya kerana majoriti penduduk sekelilingnya beragama Islam. Salib
tersebut tidak didirikan di khutbah, di hadapan kuil tau di atas tokong, tetapi
di gereja. Namun, hanya kerana sesetengah individu berasa terancam dengan
simbol tersebut, maka dia dan beberapa orang lain direkrut dan melakukan protes
di hadapan gereja tersebut. Ia sesuatu yang kelakar dan tidak masuk akal, namun
itulah yang Ridhwan cuba beritahu pandangannya terhadap kejadian tersebut.
Persembahan
isu oleh Ridhwan Saidi sangat sarkastik dan komikal, menyantuni pembaca secara
santai namun berisi keras. Ridhwan Saidi tidak perlu menulis secara ilmiah
melalui kertas kerja untuk diterbitkan di jurnal, artikel mahupun rencana untuk
membincangkan masalah yang ingin disampaikan, hanya dengan cerpen humor dia
mampu membuat pembaca sedar dan berfikir logik di sebaliknya. Saya tidak
terkejut jika ada pembaca melabelnya sebagai penganut liberal hanya kerana
perbezaan pendapat ini.
Jadi,
bagi saya, saya bersetuju dengan apa yang disampaikan oleh Ridhwan Saidi – ia
sebuah kegilaan. Keobsesan terhadap simbol dan kegilaan beragama. Individu yang
hanya berjalan atas jalan agama tanpa mempeduli tuhan sebagai tujuan adalah
penganut tanpa spiritualiti. Dia beribadat dengan tekun, berceramah dengan
lantang namun tidak mempunyai nilai spiritual dalam diri, tidak berasa
kewujudan Tuhan lantas apa-apa yang berlaku luar dirinya dilihat memberi
cabaran dan ancaman kerana jiwanya tidak terisi. Memetik Haidar Bagir (2016),
agama tanpa spiritual tidak ada apa-apa melainkan simbol tanpa makna dan hal ini
saya kira masalah manusia moden yang sentiasa melihat ke arah luar diri
berbanding mengisinya dan mencari kebenaran.
Kejadian
ini mengingatkan saya pada ketokohan arwah Nik Aziz semasa memegang jawatan
sebagai Menteri Besar Kelantan. Beliau bukan saja disegani rakyat dan penyokong
namun juga dihormati oleh ahli politik lain seteru. Namanya tidak asing lagi
dengan parti PAS dan nilai Islam yang diperjuang melalui kancah politik. Jerome
Fernandez (2015) menulis tentang pengalamannya menguruskan gereja dengan
bantuan Nik Aziz. Suatu hari, gereja kecil berdekatan Pejabat Menteri Besar
menurunkan salib kerana dilanda ribut dan juga mengalami kerosakan lain seperti
kebocoran bumbung. Menyedari ketiadaan salib tersebut, Pejabat Menteri Besar Kelantan
terus menghubungi pihak gereja, Church of Our Lady Of Fatima Of The Holy Roasry
untuk mengetahui adakah ia akibat perbuatan vandalisme. Nik Aziz kemudian meminta
pihak gereja menghantar bil kos pembaikan ke pejabatnya untuk diselesaikan
kerana ia salah satu tanggungjawabnya sebagai seorang menteri besar. Menarik
sekali, arwah Nik Aziz dalam artikel tersebut menjangka ia mungkin angkara
vandalisme atau desakan penyokong PAS sendiri. Ini menunjukkan sentimen ini
telah wujud sekian lama dalam kalangan orang Islam terutamanya ekstremis. Dia
menggunakan kuasanya sebagai menteri besar untuk berkhidmat, memberi contoh dan
tauladan yang baik pada rakyat dan pemimpin lain namun jika beliau masih hidup,
pasti kecewa dengan keadaan masih tidak berubah dalam kalangan orang Islam
sekarang. Hubungannya dengan masyarakat bukan Islam sentiasa menjadi cerita
indah yang jarang sekali kita lihat pada tokoh politik hari ini yang sentiasa
menjadikan agama dan bangsa sebagai modal meraih kuasa.
Dari
segi gaya bahasa, penulis menggunakan gaya bahasa pasar dan santai, tidak
berbunga-bunga seperti dalam kabanyakan novel yang menggunakan bahasa Melayu
tinggi. Beliau juga menggunakan second person perspective dengan menggunakan
kata nama ‘kau’ lantas menjadikan pembaca sebagai watak utama iaitu salib
tersebut. Ini membuatkan pembaca berasa lebih dekat dengan cerita dan terkait
dengan kejadian-kejadian yang dihadapinya.
Kesimpulan
Tuntasnya, cerpen ini dengan nada santai
dan berjenaka berjaya menyindir segelintir pihak yang mudah melatah dengan
simbol dan lambang atau sekurang-kurangnya jika tidak berjaya pun, mampu
memparodikan situasi yang serius yang melibatkan hubungan antara penganut
agama. Di Malaysia terutamanya sekarang yang mudah berlakunya ketegangan kaum
dan antara penganut agama, cerpen ini boleh menghiburkan semua pihak, jika
mereka berfikiran waras dan tidak ber-IQ rendah. Secara peribadi ia sebuah
cerpen menari dan digemari saya, daya imaginasi dan gaya persembahan oleh
Ridhwan Saidi membuatkan saya tertawa kecil tapi pada masa yang sama merenung
masa depan Malaysia setelah tamat membaca.
Jika cerpen ini dibaca pada sepuluh
atau dua puluh tahun akan datang pun, ia masih relevan atau jika tidak, jika
benar semua rakyat sudah mampu bertoleransi dan memahami agama dengan betul, ia
masih kekal sebagai karya yang mampu menggerakkan minda pembaca untuk memahami
manusia lain dengan dimensi baru.
(2860
patah perkataan)
Rujukan
Ahmad Soffian (2015, April 21). Mengapa
Kita Takut Dengan Salib? Nasionalis. https://www.nasionalis.my/mengapa-kita-takut-dengan-salib/
Burhanuddin Jalal (2018, December
15). Kepelbagaian agama, budaya perlu dihormati. Berita
Harian. https://www.bharian.com.my/kolumnis/2018/12/509258/kepelbagaian-agama-budaya-perlu-dihormati
Fairul Asmaini (2019, January 17). Jangan sensasikan isu
salib, serah kepada kerajaan Pulau Pinang selesaikan. Berita Harian. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/01/520906/jangan-sensasikan-isu-salib-serah-kepada-kerajaan-pulau-pinang
Faiz Fadzil (2020, July 1). Adakah kempen BMF dibawa PAS
sudah hilang bisa? Malaysiakini. https://www.malaysiakini.com/news/532559
Haidar Bagir. (2019, January 29). Tentang agama
dan spiritualitas. Mizan. https://www.mizan.com/tentang-agama-dan-spiritualitas/
Haider Yutim. (2015, July 20). Abang KPN nafi ketuai
bantahan gereja Taman Medan. Astro Awani. https://www.astroawani.com/berita-malaysia/abang-kpn-nafi-ketuai-bantahan-gereja-taman-medan-58289
Jerome Fernandez (2015, March 20). The Tok guru I
knew. Herald Malaysia Online. https://www.heraldmalaysia.com/news/the-tok-guru-i-knew/22902/5
Mohd Izani Mohd Zain (2015, May 1). Mengharmonikan polarisasi agama,
politik. Berita Harian. https://www.bharian.com.my/kolumnis/2015/05/50966/mengharmonikan-polarisasi-agama-politik
Norazwa Yeop Kamarudin (2013). Pengaruh kecerdasan
emosi dan kecerdasan spiritual ke atas salah laku remaja sekolah [Master's
thesis]. http://eprints.utm.my/id/eprint/41943/5/NorazwaYeopKamarudinMFP2013.pdf
Sartre, J. (1946). L'existentialisme
est un humanisme (M. Philip, & C. Macomber, Trans.). Les Editions
Nagel.
Wolfreys, J., Robbins, R., & Womack, K. (2006). Key
concepts in literary theory (2nd ed.). Edinburgh University Press.
Zamir Mohyedin. (2019, September 10). Bagaimana Hitler bangkit berkuasa? The Patriots. https://www.thepatriots.asia/bagaimana-hitler-bangkit-berkuasa/
x
Ulasan
Catat Ulasan