SENI v PORNOGRAFI: MENDEPANI YANG KABUR
AMINUDDIN ZAIN
Fakulti Filem, Teater dan
Animasi, Universiti Teknologi MARA, MALAYSIA
ABSTRAK
Seni mengikut teori yang
dikemukakan Plato dan Aristotle adalah hasil aktiviti peniruan. Dalam seni,
lukisan dan arca terutamanya, karya seni yang melibatkan sosok tubuh bogel
manusia juga telah wujud sekian lamanya semenjak zaman kegemilangan Tamadun
Yunani. Lukisan terkenal seperti Venus of Orbino oleh Titian juga menunjukkan
wanita tanpa pakaian dan arca Discobolus di zaman Yunani menampakkan lelaki
dengan tubuh sasa dan ideal dalam keadaan berbogel. Memasuki abad ke-20, wujud
satu lagi kategori yang telah disebar dalam pelbagai cabang seni iaitu
pornografi. Pornografi ini wujud dalam tulisan, media baru seperti gambar dan
video. Wujud permasalahan baru iaitu bagaimana mahu membezakan antara dua kategori
ini, apakah pornografi sebahagian daripada seni atau sebaliknya? Artikel ini
menghuraikan lebih lanjut garis kabur yang meletakkan pornografi dan seni di
tempat masing-masing dan membincangkan kesan daripada industri pornografi
terhadap dunia. Seni dan pornografi adalah dua perkara berbeza meskipun dalam
beberapa situasi satu elemen wujud dalam elemen yang lain manakala industri
pornografi yang telah wujud hampir 100 tahun ini juga telah memecah nilai moral
dalam kalangan manusia terutamanya anak muda. Pembacaan artikel ini diharap
membuahkan fikiran bernas pada pembaca serta dapat serba sedikit menjelaskan
permasalahan sedia ada. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dalam
menjalankannya.
Kata kunci: seni, industri, pornografi.
PENGENALAN
Ahli sejarah, ahli akademik, sasterawan,
pengkarya serta penggiat seni sejak dulu hingga hari ini sentiasa cuba memberi
makna objektif kepada seni. Antara teori terawal yang cuba mendefinisikan seni
adalah daripada Plato dan Aristotle yang mendakwa seni adalah hasil kerja
peniruan, atau imitation. Namun beratus dan beribu tahun telah berlalu,
seni berubah rupa dan bertukar bentuk serta medium. Seni tidak lagi sekadar
merekod pemandangan indah di hadapan pelukis, mengetuk batu-bata menjadikan
arca mirip bangsawan dan ahli sukan atau sebagainya, sebaliknya dunia moden
menyaksikan seni kini lebih bersifat ekspresif dan imaginatif yang tidak perlu
lagi objek di sekeliling sebagai pemangkin atau bahan untuk ditiru dan dihurai.
Semua yang unik mampu dibikin dalam kepala si pengkarya lalu terjadilah sebuah
karya agung. Nama-nama seperti Andy Warhol, Leonardo Davinci, Jackson Pollock
adalah bukti seni kini telah memiliki makna baharu. Tetapi, disebabkan ruang
dalam seni serta orang-orang di dalamnya yang sentiasa berbeza pendapat serta
meraikannya, tidak ada satu makna mutlak dan objektif mampu diberi pada
perkataan seni. Namun, secara kasar, mampu ditafsirkan bahawa seni itu adalah
hasil kerja yang mampu membuat orang berfikir, punya rasa empati, membuat orang
memiliki perasaan sama ada gembira, kasihan, sedih dan sebagainya serta
sebahagiannya mempunyai perlambangan dan mesej. Seni adalah salah satu medium
untuk meluahkan perasaan dan pandangan, salah satu cara komunikasi emosi dan
idea (Wollheim, 2015).
Pornografi pula adalah representasi
kelakuan seksual secara lisan, rajah, dalam bentuk arca, gambar, video and
apa-apa media yang bertujuan untuk menimbulkan ghairah atau keterujaan seksual.
Pornografi atau dalam bahasa Inggeris, pornography datang daripada
bahasa Yunani yang mana “porne” bermaksud pelacur manakala “graphien” membawa
makna tulis atau rekod.
πορνογράϕος (pornografi) bererti
menulis berkenaan pelacur berasal daripada πορνο (porno) + γράϕος (graf)
Dalam memahami makna sebenar frasa
pornografi, terdapat banyak pandangan, sama seperti para sarjana meletak
definisi terhadap seni namun Hald (2010) mengatakan bahawa pornografi adalah
apa-apa yang memaparkan bahan seksual dengan tujuan menaikkan perasaan ghairah
seks dalam diri pengguna. Longino (2018) pula mendefinisi pornografi sebagai “bahan
lisan dan bergambar yang menggambarkan atau menghurai aktiviti seksual yang
merendahkan atau mendera pihak lain dalam erti kata lain menyokong penghinaan
itu”.
Sejarah kewujudan bahan pornografi amat
panjang, bermula sejak 1305 hingga 1950 yang mana pornografi ketika itu
tidaklah seperti mana yang digambarkan waktu sekarang. Di Itali waktu itu
sehingga ada yang digelar Bapa Pornografi iaitu Pietro Aretino (Watson, 2017).
Berdasarkan takrifan pornografi oleh Watson, ia bermula sejak abad ke-14 kerana
bahan dan karya ketika itu mengandungi bahan berunsur lucah dalam menyampaikan
mesej. Hal ini boleh didebat dengan panjang lebar lagi kerana takrifan Watson
terhadap pornografi berbeza dengan sarjana lain bahkan pembaca sendiri namun
artikel ini tidak bertujuan untuk membincangkan hal tersebut. Pornografi ketika
itu terkandung dalam puisi, karikatur dan lain-lain yang tujuan utama mereka
menyatakan protes terhadap golongan tertentu yang biasanya ialah pemerintah dan
orang kenamaan berpengaruh seperti raja dan paderi. Salah satunya ialah lukisan
oleh Louis Cranach, yang melukis karikatur menggambarkan paderi sebagai
pelacur, Great Whore dalam usahanya menyokong Martin Luther menentang
gereja Katolik. Bahan-bahan pornografi yang terkandung dalam karya mereka pada
waktu ini adalah salah satu media dalam menyuarakan kritikan mereka terhadap
keadaan sosial, budaya, politik ketika itu.
Sejak kemunculan internet, pornografi
menjadi topik hangat yang diteroka oleh orang ramai kerana kemudahan untuk
didapati dan ketanpanamaan (anonymity) yang tersedia (Cooper, 1998). Pada waktu sama, syarikat penerbitan pornografi ini
mendapat keuntungan yang meningkat ganda dari masa ke masa contohnya laman
sesawang Kink.com yang mencapai keuntungan sehinggan US$14.5 juta.
Tahap pendedahan dan penerimaan
terhadap pornografi juga semakin meningkat dengan bancian dilakukan oleh Gallup
(dulu dikenali sebagai American Institue of Public Opinion) mendapati separuh
daripada rakyat Amerika Syarikat berumur 18-34 tahun bersetuju bahawa
pornografi tidak salah di sisi moral. Pada 2017 sahaja, laman sesawang Pornhub
(2018) mengeluarkan laporan di mana ia menerima seramai 28.5 bilion pengunjung
dengan purata 81 juta pengunjung setiap hari bersamaan dengan 24.7 bilion cari
telah dilakukan oleh mereka.
SENI
Antara karya terawal memaparkan tubuh
wanita dalam keadaan telanjang ialah ukiran atau arca Venus of Willendorf yang dipercayai wujud 28,000-25,000
sebelum Masihi. Ia berbentuk seakan-akan seorang wanita berisi tanpa kepala.
Sifat-sifat yang diukir pada Venus of Willendorf ini membuatkan sarjana
berpendapat arca ini melambangkan kesuburan, sama seperti kebanyakan ukiran
pada zaman purba Yunani.
Antara arca bogel lelaki terawal
pula ialah Discobolus, yang memperlihatkan seorang lelaki sasa sedang
menghayun cakera (discus) dengan wajahnya tampak tenang. Discobolus pula
dipercayai melambangkan kemenangan dan kemuliaan dengan tubuh ideal seorang
lelaki sedang bersukan.
Kedua-dua ukiran atau arca terkenal
ini dikategorikan sebagai seni dan diperkenal pada khalayak terutama pelajar
dan mahasiswa yang menuntut dalam bidang seni dan berkaitan. Ia sedikit pun
tidak dikaitkan dengan pornografi walaupun jelas menampakkan tubuh manusia
tanpa pakaian.
Orang-orang Eropah ketika abad
ke-19 melakukan perjalanan ke India untuk menyaksikan sendiri apa yang
dikatakan pornografi oleh mereka ketika itu di mana terdapat representasi
seksual dan hubungan kelamin di kuil-kuil Hindu di sana. Antara pemaparan yang
dipertunjukkan itu terdapat pada ukiran dewa Vishnu bersama Lakhsmi berkelakuan
dalam hubungan kelamin di kuil yang dibina untuk Parshvanatha di Khurajaho,
India. Ini menunjukkan bahawa bukan saja masyarakat Barat saja yang memasukkan
elemen lucah atau manusia bogel dalam karya mereka tetapi juga orang-orang di
Asia juga melakukan perkara sama bahkan di rumah ibadat. Adakah ini dikira
sebagai pornografi atau seni?
Persoalannya, di mana garis yang memisahkan
antara seni dan pornografi?
PORNOGRAFI
Venus of Willendorf diukur dengan simbolik terhadap kesuburan
dalam wanita, sama seperti watak dewi mereka, Aphrodite. Ukiran-ukiran wanita
ini secara tidak langsung menzahirkan idea masyarakat pada ketika terhadap
wanita yang kebanyakannya tidak realistik. Ini juga jelas boleh didapati dengan
patung dan lukisan wanita dengan tubuh kurus dan ideal.
Karya bogel lelaki mula hilang
tempat dalam kalangan penggiat seni, karya bogel dengan pemaparan wanita terus mendominasi.
Bermula era Renaissance, karya-karya dengan wanita bogel sebagai subjek
mula menunjukkan penyelewengan di mana ia bertujuan untuk menggoda dan tidak
lagi cuba menggambarkan wanita dalam keadaan tubuh ideal dan sempurna seperti
mana dilakukan masyarakat Yunani sebelumnya. Amalan ini diteruskan sehinggalah
ke abad-19.
Seni bogel pada awalnya yang
bermula di zaman kegemilangan Yunani mengangkat tubuh manusia yang ideal dengan
pemaparan wanita dan lelaki dalam keadaan sempurna, sasa dan sebagainya, bagaimana
pun memperlihatkan perubahan arah oleh pengkarya seni bogel apabila memasuki
abad ke-21 (Artfinder, n.d.).
BAGAIMANA PORNOGRAFI BUKAN
SEBAHAGIAN DARIPADA SENI
Sebagaimana seni ialah subjektif,
pornografi juga mempunyai kontroversi yang sama dalam mentafsir maknanya. Bagi
sesetengah pihak, sebuah lukisan manusia berbogel sudah cukup dikategorikan
sebagai pornografi tetapi bagi sesetengah yang lain, ia sebuah hasil seni.
Seperti karya Jeff Koons, Made in Heaven yang dikategorikan sebagai pornografi
walaupun Jeff ialah seorang penggiat seni terkenal, bukan pembikin filem
pornografi. Pun begitu, walaupun garisnya halus dan kabur, beberapa hujah
dipersembahkan bagi menjelaskan garis kabur tersebut.
Pertama sekali, tujuan. Uidhir (2009),
telah menyenaraikan beberapa perkara atau prinsip penting dalam memisahkan
antara kedua-dua bidang ini.
(1) If something is pornography, then that
something has the purpose of sexual arousal (of some audience).
(2) If something is pornography, then that
something has the purpose of sexual arousal and that purpose is manner
inspecific.
(3) If something is art, then if that something
has a purpose, then that purpose is manner specific.
(4) If something is art, then if that something
has the purpose of sexual arousal, then that purpose is manner specific.
(5) A purpose cannot be both manner specific and
manner inspecific.
(6) Therefore, if something is pornography, then
it is not art.
Dengan enam perkara ini, boleh
dirumuskan bahawa hasil seni mempunyai tujuan yang khusus, tidak kira sama ada
ia bertujuan untuk menimbulkan syahwat atau tidak manakala pornografi pula
adalah hasil kerja yang bertujuan untuk menaikkan syahwat semata-mata tanpa
tujuan khusus lain. Kenyataan memberi pemisahan jelas bahawa sesuatu hasil
kerja tidak boleh menjadi seni dan pornografi pada waktu yang sama.
Pornografi bertujuan untuk
menaikkan syahwat semata-mata tanpa ada mesej atau perlambangan yang cuba
disampaikan. Seni pula mempunyai mesej, perlambangan, hasil luahan perasaan dan
ada yang bersifat provokatif, cuba menggugat kepercayaan penonton. Jadi, seni
mempunyai banyak takrifan yang boleh dikenakan padanya kerana hasil seni sejak
beribu tahun dahulu mempunyai pelbagai tujuan selain memberikan pemaparan
perkara yang indah semata-mata. Pornografi cuma mempunyai satu tujuan; merangsang
nafsu seksual.
Seni melibatkan tubuh manusia
berbogel, tumpuan adalah kepada wajah subjek dalam karya tersebut kerana ia
seperti jendela pada jiwa, bukan organ seksual seperti dalam pornografi
(Scruton, 2009). Ini kerana pornografi dengan tujuannya memperlihatkan lebih
banyak imej alat kelamin.
Sesebuah hasil seni itu perlulah
bersifat asli, unik, kebanyakan kompleks dan berlapis-lapis untuk ditafsir namun
pornografi sekadar mahu membuat penonton berasa ghairah maka lebih banyak
adegan-adegan lucah perlu dilibatkan sehingga dari segi naratifnya, tidak ada
ruang untuk pembinaan karakter dan lain-lain (Uidhir, 2009)
Walau bagaimanapun, Maes (2012)
berhujah bahawa ada juga bahan pornografi bersifat autentik dan imaginatif.
Contohnya, watak dan senario dalam filem pornografi yang mirip dengan kehidupan
sebenar. Hal-hal ini dibikin dengan teliti dengan menjadikan keindahan adalah
keutamaan. Katanya lagi, filem-filem yang bukan pornografi di Hollywood ada
yang tidak bersifat autentik dan beracuankan formula, bangunan seperti
Canterbury Cathedral keseluruhannya meniru elemen seni bina Gothic tetapi
masih dikategorikan sebagai seni.
Namun, apa yang dikatakan Maes
masih tidak dapat menafikan bahawa tujuan pornografi adalah untuk membikin
keterujaan seksual semata-mata di mana seni lebih mempunyai lapisan yang banyak
dan perlu ditafsir.
Kedua, nilai. Setiap hasil kerja seni
amat bernilai tidak kira sama ada ia dijual pada harga berapa sekali pun. Karya
seperti Mona Lisa, The Starry Night oleh Leonardo Da Vinci, Mural
oleh Jackson Pollock sehinggakan lukisan tin sup Cambell’s oleh Andy
Warhol, semuanya bernilai. Nilai-nilai ini wujud kerana wujudnya tujuan seperti
yang telah disebut di atas. Selain tujuan, nilai sesebuah karya seni itu juga
terlihat dengan tafsiran yang dikenakan terhadapnya. Sesebuah karya yang
diangkat tinggi oleh pengkritik dan masyarakat selalunya meninggalkan kesan
mendalam lalu menyebabkan orang ramai cuba mentafsirnya sehingga begitu banyak
tafsiran dilontar. Persoalan yang ditinggalkan pengkarya melalui karyanya itu
menjadikan nilai karya tersebut tinggi dan dihormati. Sebagai contoh, filem Shawshank
Redemption yang mendapat tempat pertama dalam carta filem terbaik sepanjang
zaman oleh IMDB, bukan sahaja menceritakan
tentang bagaimana seorang banduan melepaskan diri dari penjara malah pada
lapisan lainnya bercakap berkenaan tujuan hidup, kesabaran dan pembalasan.
Mesej-mesej yang lebih dalam ini juga terkait pada tajuknya.
Sebuah hasil seni yang menghiburkan
tidak terhenti di situ saja malah membawa penonton berfikir dan berasa lebih
mendalam, bermuhasabah dan akhirnya wujud katarsis. Disebabkan itulah apa-apa
hasil seni yang baik, ia akan bertahan ratusan malah ribuan tahun, kerana
nilainya yang sentiasa cuba difahami oleh masyarakat.
Pornografi dengan tujuan tunggalnya
apabila telah tercapai tujuannya, di manakah ia diletakkan? Tidak ada apa-apa
pengajaran, nilai dan lain-lain yang jelas mampu diberi oleh bahan pornografi.
Seseorang cuma akan mencari bahan pornografi dalam satu keadaan tertentu dan
setelah mencapai hasratnya, meninggalkan bahan tersebut seperti ia tidak
bernilai. Pornografi adalah musuh kepada imaginasi kerana seni mengajak dan
memberi ruang kepada manusia untuk berfikir sendiri, berimaginasi dan ruang
peribadi untuk mentafsir dan menimbulkan andaian seperti melakukan seni itu
bersama-sama dengan pengkarnya tetapi pornografi seolah-olah telah menghina
penontonnya dengan melakukan kerja-kerja imaginasi itu (Steiner, 1975).
Schopenhauer (1965) menegaskan
bahawa apabila sesebuah lukisan itu dicipta untuk menimbulkan nafsu
penontonnya, maka renungan terhadap estetik termansuh dan tujuan seni terhapus.
Sontag (1994) bagaimanapun menolak
idea bahawa pornografi bersifat anti-imaginatif. Katanya novel seperti The
Story of O atau Story of Eye adalah sebuah naratif yang membawa
pembaca kepada penerokaan perasaan dan kesedaran manusia yang ekstrem dan ia
layak diletakkan sebagai pencapaian terbaik dalam berimaginasi.
Maes (2012) mengakui bahawa seni,
dengan kuasa imaginasi yang diberikan kepada penontonnya membantu dalam melihat
dan memahami realiti namun penggiat pornografi hanya mahu menokok tambah
realiti (refashion reality) sebagai pelengkap untuk nafsu dan fantasi
pengguna. Hubungan dan perasaan seksual yang sebenar dan bermakna seperti
ditekan oleh Scruton (2003), ‘is a desire for a person, someone who
confronts me eye to eye and I to I’. Perkara ini dinafikan oleh pornografi
yang menanam imej dan gambaran berlebih-lebihan dan salah terhadap hubungan
kelamin.
Ketiga, kaedah penghasilan. Seni
menuntut pengkarya memiliki kemahiran yang tinggi, kefahaman yang mendalam dan pembuatan
yang teliti. Walaupun karya seni moden seperti Fountain oleh Marcel
Duchamp dan lain-lain agak menyeleweng daripada takrifan seni kebiasaan, tetapi
masih dianggap seni serta diangkat. Sesebuah karya bersifat eksklusif, unik dan
autentik, ia tidak mampu dibikin secara besar-besaran seperti kilang yang
mencetak wang. Pengkarya boleh mengulangi kemahirannya namun setiap hasil kerja
seni tersebut masih unik dan berlainan daripada yang lain. Ini juga
memberikannya nilai.
Pornografi bagaimanapun dilakukan
secara besar-besaran. Sebuah filem pornografi boleh didapati di internet di
merata laman sesawang, dicetak rompak, dibikin dengan orang yang sama, jalan
cerita yang sama bahkan dengan tujuan yang sama. Walaupun dalam bidang seni juga
banyak filem dan novel yang mempunyai permasalahan yang sama seperti persamaan jalan
cerita dan unsur plagiarisme, tetapi mereka tidak berkongsi tujuan yang sama.
Pornografi, secara umumnya, tanpa mengira watak, jalan cerita, prop dan
sebagainya, kekal dengan tujuannya iaitu menaikkan syahwat penonton. Jadi,
walau apa pun kandungan bahan pornografi tersebut, ia seperti tidak membawa
makna kerana tujuan tersebut mampu dicapai dengan mana-mana bahan lain dalam
pornografi. Buktinya, pada tahun 2019, Pornhub (2019) mencatatkan bilangan 42
bilion pengunjung dari serata dunia dengan purata 115 juta pengunjung setiap
hari, belum diambil statistik dari laman sesawang lucah lain lagi.
INDUSTRI PORNOGRAFI DAN KESANNYA PADA DUNIA
Dalam excitation transfer theory
oleh (Allen et al., 1999, p. 139), beliau mengatakan bahawa menonton bahan
pornografi mencetuskan respons psychological atau physiological
yang diingini pengguna (penonton) tersebut. Maka, ini menyebabkan seseorang itu
mempunyai kepercayaan dan andaian bahawa apa yang berlaku dalam bahan
pornografi tersebut akan memberikan kesan sama dalam kehidupan sebenar (Allen
et al., 1999). Kekeliruan antara fantasi dan realiti ini berpunca daripada
penekunan terhadap bahan pornografi.
Industri pornografi yang semakin
berleluasa hari ini adalah disebabkan keuntungan mewah yang didapati mereka
hasil penggunaan internet yang meluas. Selain daripada menjadi lubuk untuk
pengguna mencari bahan pornografi, internet juga telah menggalakkan penggunanya
untuk menjadi sebahagian daripada industri secara tidak langsung dengan
pengguna berkongsi gambar peribadi mereka. Gambar-gambar tersebut sering kali
dilihat mencabar nilai-nilai konvensional dan tradisional seksual, kecantikan
dan estetik. Penggunaan webcam dan teknologi telefon pintar yang semakin
canggih membuka peluang baru bagi amatur atau pengguna yang mahu menceburkan
diri dalam industri ini dengan bayaran oleh pemain industri menimbulkan
keterujaan.
Pornografi selalunya dibikin untuk
lelaki di mana hubungan seksual heteroseksual dalam sesebuah bahan pornografi
sering memaparkan keghairahan seksual oleh wanita dan sifat dominan oleh lelaki
(Kanuga & Rosenfeld, 2004).
Kajian Wallmyr & Welin (2006)
menunjukkan 61% wanita memberi respons negatif terhadap pornografi kerana bahan
pornografi sering merendah-rendahkan wanita seperti dilayan dengan lebih teruk,
menunjukkan wanita bersifat lemah dan menurut arahan lelaki sahaja.
Lelaki lebih cenderung ke arah
bahan pornografi dalam bentuk imej dan grafik manakala perempuan lebih kepada
bahan lisan erotik yang tertumpu pada hubungan yang romantis.
Pornografi menjadi sebuah industri
sejak 1953 apabila majalah terkenal Playboy dilancarkan (Dines &
Mantilla, 2007). Antara faktor kewujudan Playboy ketika itu, menurut Dines & Mantilla (2007)
adalah disebabkan kapitalis atau kaum pemodal yang mahu pengguna membelanjakan
wang kerana selepas Perang Dunia ke-2, wanita mula dijebakkan dalam iklan
komersial di televisyen. Jadi, bagi menjana wang, kaum pemodal menggunakan
wanita secara total lalu secara tidak langsung melahirkan konsumerisme terhadap
bahan lucah ini. Playboy bukan dilanggan dan dibeli disebabkan kandungan
gambar wanita seksi dalamnya sahaja tetapi imej-imej wanita dalamnya yang
dikategorikan sebagai high-class membuatkannya menjadi majalah terkenal
sehingga hari ini.
Bahan pornografi dalam bentuk video
disebarkan secara meluas bermula pada 1920-an and pada 1960-an ia mencapai
kemuncak sehingga kini. Penciptaan video kaset pada 1980an dan video kaset
digital (DVD) pada 1990-an menjadi pemangkin kepada penyebaran dan pendedahan
kepada umum kerana ia kini boleh ditonton dalam ruang persendirian. Apatah lagi
dengan penggunaan internet yang bermula pada 1990-an, pornografi terus memuncak
di serata dunia.
Bukan setakat itu sahaja, malah
kemajuan teknologi seperti perubahan teknologi skrin di telefon bimbit dan
pintar juga adalah disebabkan industri pornografi kerana dengan itu, pengguna
boleh mendapat bahan pornografi dengan lebih dekat melalui perkhidmatan strim (Dines
& Mantilla, 2007). Evolusi telefon menunjukkan corak yang berkitar di mana
sewaktu awal kemunculannya, telefon berskrin sangat besar, ia tidak praktikal
untuk dibawa ke mana-mana namun dengan teknologi yang semakin memesat, ia semakin
mengecil dengan jenama terawal yang terkenal ketika itu ialah Vodafone, Nokia
dan Motorola. Apabila sistem operasi mula diimplementasi ke dalam telefon
pintar seperti sistem Symbian dan Android, pembuat telefon pintar mula
meningkatkan saiz skrin mereka sehingga jika dilihat hari ini, telefon pintar
seolah-olah mempunyai skrin semata-mata tanpa butang fizikal untuk menaip
seperi telefon 10 tahun lalu. Hal ini adalah disebabkan teknologi skrin yang
semakin maju, menyaksikan skrin daripada sekadar memaparkan teks, kemudian
mempunyai lampu lalu boleh disentuh seperti sehingga sekarang.
It is possible to state
that the Internet became a privileged place to spread pornographic content –,
photographs, videos, literature (professional and amateur) – considering that
it provides the consumer an ease of access, privacy protection, total
anonymity, ease of searching for genders and specific styles within the
pornographic content and gratuity, since most of the adult websites do not
charge any fees from the users
Neto & Ceccarelli (2015)
seperti dilaporkan oleh Mesquita & Pinto (2020)
Kebanyakan penonton menggunakan
telefon pintar untuk menonton bahan pornografi berseorangan pada waktu malam di
kamar kerana ia memberi lebih rasa privasi dan mereka cuma menonton video
terbabit atas talian tanpa memuat turunnya (Mesquita & Pinto, 2020)
Selain itu, masalah yang lebih
teruk pula muncul iaitu pornografi kanak-kanak. Pornografi dikecam dan
diharamkan di merata negara termasuk Malaysia. Melalui Suruhanjaya Komunikasi
dan Media Malaysia (SKMM) menyekat sebarang capaian kepada laman sesawang yang
telah dikenalpasti sebagai menyebarkan bahan lucah. Pornografi dianggap sebagai
punca masalah rogol, sumbang mahram dan masalah gangguan seksual dalam kalangan
orang dewasa sejak dahulu lagi. Masalah pornografi kanak-kanak, yang dipercayai
digerakkan oleh pedofil terutamanya dengan kemudahan saluran di media seperti
Telegram mengeruhkan lagi keadaan ini.
It is a common assumption
that individuals who have committed sexual offences use pornography more
frequently or respond to the material differently to non-offending populations
(Mellor & Duff, 2019).
Gerakan feminisme juga tidak
ketinggalan dalam menyuarakan pandangan mereka berkenaan industri dan kewujudan
bahan pornografi ini sehingga wujudnya satu genre baru dalam industri
pornografi iaitu feminism pornography. Para feminis sebenarnya telah
lama membincangkan hal ini kerana ia melibatkan wanita dan hak-hak mereka yang
ditindas terutama sekali bagaimana wanita dipaparkan dalam kebanyakan bahan
pornografi. Bermula 1980-an, pornografi feminisme menekankan keadilan dan
layanan sama rata terhadap semua yang terlibat dalam penghasilan bahan
pornografi mereka. Kru-kru diberi gaji yang setimpal, dijamin keselamatan,
dilayan dengan baik dan dihargai, tidak seperti industri sedia ada yang banyak
menindas penggiat dan pelakon wanitanya. Antara tujuan lain mereka termasuk
mencabar idea masyarakat tentang kecantikan, keinginan, kepuasan nafsu dan untuk
memperkasa pembikin serta penontonnya.
Pornografi, seperti dijelaskan di
atas sering kali dikaitkan dengan penindasan dan penghinaan terhadap wanita
bukan sahaja dalam pemaparannya tetapi juga layanan terhadap pelakon wanita
mereka. Pornografi adalah seperti tongkat sakti yang menukarkan subjek kepada
objek, orang kepada benda – mengecewakan dan memusnahkan sumber keindahan
mereka (Scruton, 2009). Ini secara tidak langsung membuktikan pornografi
bersifat merendahkan martabat atau maruah seseorang yang mana begitu berlawanan
dengan sifat seni.
Dalam sebuah wawancara oleh BBC (2019)
bersama seorang bekas pelakon porno, Mia Khalifa, dia mengakui bahawa tidak
berasa di set kerana layanan yang diberikan pengarah dan kru lelaki. Banyak
adegan yang dilakonkannya dibuat secara paksa kerana dia tidak mempunyai pilihan
selain menurut arahan pengarah walaupun telah menyuarakan ketidaksetujuannya.
Mia terlibat dalam industri pornografi selama 3 bulan sahaja tetapi dia kini
dikenali di seluruh dunia. Hal ini menjejaskan hubungannya dengan rakan dan
pasangan terutamanya apabila ingin berkenalan dengan orang baru kerana mereka
melihat dia sebagai pelacur lalu mengandaikan bahawa apa yang dilakukannya
untuk hubungan seks semata-mata. Maruahnya dijual, privasinya tergadai, dia
tidak mampu hidup seperti orang lain apabila keluar dari rumah. Kekesalannya
itu memuncak dia yang berasal daripada keluarga beragama Islam itu dibuang
keluarga setelah perbuatannya itu diketahui mereka. Mia juga turut menerima
pelbagai ugutan bunuh disebabkan adegannya dalam video pornografi yang dikatakan
mencemarkan imej agama Islam serta akaun Instagram-nya juga digodam oleh pihak
yang mengakui mereka sebahagian daripada ISIS.
Pornografi dalam jangka panjangnya
juga secara tidak langsung akan menyebabkan penontonnya (lelaki) bersikap kasar,
ganas dan cenderung untuk melakukan penderaan terhadap wanita. Hal ini
disebabkan naratif yang terdapat dalam bahan pornografi (bukan feminisme) yang
kebanyakannya memaparkan keganasan, kebencian dan penguasaan terhadap wanita
(Dines & Mantilla, 2007). Hujah dikuatkan lagi dengan tema carian popular
di laman sesawang lucah ini adalah seperti seks oral, anal, double triple
penetration, “ass to mouth” dan lain-lain lagi yang menunjukkan keganasan
seksual. Pemaparan seksual begini semuanya dengan tujuan untuk menghina dan
merendah-rendahkan wanita (Dines & Mantilla, 2007). Selain itu, antara
ditekankan oleh Mia juga adalah berkenaan jangkaan (expectation) yang
diberikan oleh pornografi terhadap penontonnya. imej dan fantasi yang ditanam
dalam minda penontonnya adalah tidak sihat dan tidak benar kerana ia tidak
menggambarkan hubungan seksual yang sebenar tetapi lebih ditokok-tambah agar
penonton menjadi lebih terangsang.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, seni dan pornografi
adalah dua perkara berbeza. Walaupun kadangkala garis yang kabur itu hilang
langsung dan sesebuah karya dilihat seperti bertindih antara kedua-duanya,
namun secara dasar ia masih berbeza. Tujuan, nilai dan kaedah penghasilan
antara perkara yang membezakan kedua-dua perkara ini sebenarnya masih banyak
boleh disenarai dalam membincangkan perbezaan mereka.
Seni sejak awal kewujudannya
sentiasa memaparkan kecantikan, keindahan dan membuatkan masyarakat berfikir,
merenung, bermuhasabah dan mempunyai mesej tersirat. Tidak dinafikan, tidak
semua karya memiliki kesemua ciri-ciri dalam satu masa namun ia masih dianggap
sebagai seni. Pornografi, walau bagaimanapun sekadar bermatlamat menaikkan
ghairah seks dalam seseorang. Hubungan seksual tidak salah (boleh dibahaskan
dengan lebih lanjut dari sisi agama) kerana merupakan naluri, keperluan bahkan
untuk kelangsungan spesies, namun pornografi tetap salah di sisi moral.
Pornografi sejak awal kewujudannya telah bertujuan salah, kerana pada pendapat
saya, nafsu tidak perlu dibangkit kecuali dalam beberapa keadaan yang sesuai
seperti suami dan isteri dalam hubungan kelamin tetapi di luar keadaan itu,
tidak perlu bahkan salah. Untuk mengatakan pornografi disalahguna juga tidak
tepat kerana pornografi sememangnya bermatlamat salah di sisi moral. Disebabkan
itulah banyak gerakan-gerakan di dunia hari ini mula menggesa masyarakat untuk
berhenti menonton atau mengambil sebarang bentuk bahan pornografi kerana selain
ia memberikan kesan buruk terhadap kesihatan peribadi terutamanya alat kelamin,
ia juga memberi kesan buruk terhadap wanita, psikologi penonton dan pembentukan
minda masyarakat. Pornografi di akhirnya (diketuai oleh taikun masing-masing) cuma
mahu mengaut keuntungan di atas desakan nafsu orang lain. Tidak ada apa-apa
yang baik di sisi moral dan kesihatan berkenaan pengambilan bahan pornografi
ini. Sementelah, masalah baru turut muncul seperti bahan pornografi pedofil
yang mana menyasarkan kanak-kanak bawah umur yang tidak bersalah. Ini telah
membuktikan bagaimana pornografi telah menyesatkan masyarakat dengan melampau
dan terlalu jauh.
Masyarakat hendaklah punyai
kesedaran tentang perbezaan seni dan pornografi agar tidak tertipu oleh pihak
yang cuba mengambil kesempatan dan bijak menilai karya seni sebenar.
Pengambilan bahan pornografi juga seharunya dihentikan secara total, ditentang
secara habis-habisan kerana ia kini telah menjadi satu industri yang
memperdagangkan maruah manusia dan manusia secara fizikal. Keuntungan melampau
yang dirasai oleh pemain-pemain industri ini perlu dilawan secara terbuka agar
masyarakat memperoleh kesedaran tentang kejahatan dan ketamakan mereka.
Eksploitasi terhadap wanita antara isu paling penting perlu diutarakan dan
dilawan kerana ia bukan berlaku dalam bidang ini sahaja. Pemikiran dan moral
anak muda turut perlu diutamakan, jika dibiarkan pornografi berleluasa, mereka
secara tidak langsung akan terpengaruh dengan pemaparan imej wanita dalam bahan
pornografi yang penuh eksploitasi, misogynistic, penguasaan terhadap golongan wanita dan
lain-lain yang bakal menyebabkan keruntuhan masyarakat. Pornografi dalam kata
lain adalah sebuah senjata tersembunyi yang cuba meruntuhkan nilai moral
manusia dengan menganggap ia hak peribadi yang boleh dilakukan oleh sesiapa
sedangkan kesannya akan menjadi bala besar kepada tamadun manusia sama ada dari
segi moral mahupun intelektual.
Pornografi yang dalam diam
membentuk imaginasi dan imej seseorang terhadap wanita dan hubungan seks juga
sebenarnya bukanlah tentang masalah fantasi dan nafsu seks semata-mata tetapi
seperti kata Dines & Mantilla (2017), ia sebenarnya tentang masalah lelaki
yang mahukan penguasaan terhadap wanita kerana pornografi bermula daripada
pelacuran. Pelacuran adalah salah satu pekerjaan hasil sistem pemerintahan
patriarki di dunia selama beribu-ibu tahun. Dengan bayaran tertentu, mereka menuntut
wanita-wanita ini untuk tunduk dan patuh kepada arahan mereka dengan menanggapi
bahawa ia seperti sebuah urusan jual beli. Dunia moden dengan pembangunan
teknologi kemudian mencipta satu cabang baru daripada aktiviti pelacuran ini
iaitu pornografi.
Sedangkan pelacuran juga adalah
aktiviti tidak bermoral, apatah lagi pornografi yang cuba mendokumentasi,
merakam, melakonkan adegan-adegan seksual. Dalam gerakan feminisme sendiri,
para feminis terpecah kepada beberapa golongan antara yang menganggap pelacuran
sebagai pekerjaan dan bukan pekerjaan. Feminis gelombang kedua berpendapat
bahawa pelacuran sepatutnya tidak dikira sebagai pekerjaan kerana ia merupakan
seakan-akan salah satu bentuk perhambaan walaupun ada pembayaran dilakukan
manakala feminis gelombang ketiga tidak bersetuju kerana mereka mengatakan
pelacuran telah lama wujud, akan wujud dalam mana-mana bidang sekalipun bahkan ia
salah satu cara wanita mencari wang, sama seperti mana-mana pekerjaan lain.
Mereka percaya bahawa sekali pun pelacuran diharamkan, ia pasti akan berlaku
dalam bentuk lain, maka lebih baik mengiktiraf pelacuran sebagai pekerjaan agar
dengan itu wanita-wanita yang bekerja sebagai pelacur dapat diangkat maruah
mereka di sisi masyarakat dan pemerkasaan wanita secara tidak langsung berlaku.
Walau bagaimanapun, pornografi
hendaklah ditolak sekerasnya-kerasnya disebabkan kesan buruknya yang
mempengaruhi seluruh masyarakat termasuk individu yang tidak terlibat.
Ketagihan pornografi antara ketagihan yang sukar diubati kerana kemudahan
aksesnya pada zaman kini maka untuk menyedarkan masyarakat tentang seni,
pendidikan seksual dan bahaya pornografi amatlah perlu pada zaman serba canggih
ini. Jika pihak bertanggungjawab dan masyarakat mengambil secara lewa, anak
muda terutamanya bakal meneroka perkara ini dengan sendiri tanpa bimbingan dan
ia bukan suatu perkara yang baik.
Ulasan
Catat Ulasan