Langkau ke kandungan utama

Kelas Sebalik Talian

 


Bulan Mac lepas menyaksikan para pelajar institut pengajian tinggi (IPT) memasuki semester baru, menandakan sudah setahun kelas dalam talian dijalankan sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan pada 18 Mac 2020. Tenaga pengajar dan pelajar yang sebelum ini tidak pernah menggunakan Google Meet, Zoom, Webex sudah agak mahir dengan platform di atas. Kekalutan dan huru-hara yang dialami sebelum ini mungkin dapat dikurangkan dan kerjasama antara pelajar serta pensyarah seharusnya lebih baik.

Setelah berbulan-bulan kedua-dua pihak IPT dan pelajar mengharungi fasa baru ini, pelbagai masalah yang telah berakar dalam masyarakat kita timbul dengan drastik dan jelas, bagai sabut di dasar sungai yang akhirnya terlepas dari batu besar. Tahap capaian internet adalah antara masalah terbesar mereka hadapi baik daripada pihak pelajar mahupun pensyarah yang terpaksa ulang-alik ke kampus sewaktu PKP semata-mata mendapatkan capaian internet yang lebih baik. Dalam hal ini, pelbagai medium digunakan pensyarah untuk kelas dalam talian masing-masing.

Banyak ‘jenama’ dipakai untuk melabel proses kelas dalam talian ini seperti Open and Distance Learning (ODL) yang menawarkan proses pembelajaran melalui dalam talian yang lebih fleksibel dan terbuka demi membantu meringankan beban pelajar. Tugasan-tugasan setiap subjek juga mula diubah bersesuaian dengan pendekatan dalam talian serta keadaan pelajar.

Dengan segala masalah yang telah timbul dan semua sedia maklum, pun begitu melalui pengamatan saya sebagai seorang pelajar, antara kesan secara langsungnya adalah penamatan pengajian oleh pelajar akibat kesan kelas dalam talian selain turut dipengaruhi status ekonomi keluarga dalam tempoh PKP. Dalam fakulti saya sahaja sekurang-kurangnya 10 orang pelajar telah mengambil keputusan untuk menamatkan pengajian ketika fasa kelas dalam talian dijalankan.  Walaupun tidak ada data rasmi daripada pihak universiti namun kita tidak dapat menolak tekanan kelas dalam talian antara faktor penyumbang pelajar-pelajar ini akhirnya berhenti belajar sedangkan sudah setahun dalam pengajian.

Teringat saya sewaktu ketika kelas dalam talian berjalan, kami semua dikehendaki membuka kamera dan saya dapat melihat salah seorang rakan kami sedang di pasar pagi membantu ibu bapanya menjual barang dapur. Walaupun matanya melilau dan tubuhnya ke sana-sini melayan pelanggan tetapi masih mampu tersenyum dan aktif bertanya kepada pensyarah, sedikit pun dia tidak kelihatan penat dan malu. Ini secara tidak langsung memberi semangat pada saya dan pada masa sama kagum dengan rakan-rakan lain yang sedang berjuang dalam pelajaran dan membantu ekonomi keluarga, doa saya supaya perniagaannya laku keras. Pensyarah kami juga memberi kata-kata semangat kepadanya selain berkongsi pengalamannya bekerja sambilan semasa menuntut. Hanya di hujung semester saya mendapat tahu bahawa dia telah menamatkan pengajian, saya sangat terkejut.

Jumlah pelajar yang menamatkan pengajian di tengah jalan hanya sedikit bukti kepayahan kelas dalam talian yang tidak membenarkan pensyarah dan pelajar bersemuka. Sebagai manusia, kita tidak dapat lari daripada mengadakan interaksi secara fizikal atau sekurang-kurangnya melihat wajah masing-masing tanpa sempadan skrin. Penerangan pensyarah melalui webcam dan pesanan suara serta teks terasa kurang bermakna jika dibandingkan di bilik kuliah. Walaupun begitu, masalah rangkaian telekomunikasi hanya menambah garam pada luka. Kelas dalam talian mungkin tidak seefektif kelas bersemuka namun jika akses terhadap internet pun turut bermasalah, bagaimana lagi pelajar boleh berhubung dengan pensyarah dan menyertai kuliah?

Saya tidak mempunyai banyak jari untuk menuding salah siapa namun dalam kebanyakan hierarki, kerajaanlah yang berada di atas sekali yang seharusnya menyediakan fasiliti terbaik terutamanya di luar bandar agar dapat membantu para pelajar dan tenaga pengajar menjalani proses pembelajaran yang berkesan. Veveonah adalah simbol hidup pada masalah ini – isu yang telah lama wujud namun terus diabai pihak berwajib sehinggalah ia menjadi sensasi di internet barulah pihak tertentu turun padang menyelesaikannya (dengan begitu pantas).

 

Ruang beridentiti

Namun, sekali pun semua masalah berkaitan capaian internet selesai, seluruh kawasan ceruk di Malaysia ini mampu mendapat rangkaian 4G seperti diiklan di TV, masalah peribadi berkaitan identiti dan ruang akan terus menghantui mereka.

Semua ini tidak pernah dihadapi prakoronavirus, pelajar di rumah sewa atau kolej hanya fokus pada kelas, menyiapkan tugasan pada ketika lain dan terlibat dalam aktiviti sosial bersama rakan dalam waktu senggang. Pensyarah dapat hadir ke kampus, menanda jawapan, menyiapkan tugasan berkaitan pengurusan, dan ke kelas tanpa tangisan anak kecil di sisi. Sekali lagi, tidak ada mana-mana pihak saya mahu tudingkan jari untuk dipersalah.

Memetik Sazni (2020), dilema terbesar pembelajaran dalam talian adalah ruang dan identiti. Kita sering bersetuju dengan ungkapan bahawa manusia hanyalah pelakon di dunia yang bertindak sebagai pentas. Jika dahulu seorang gadis ialah anak, adik atau kakak sewaktu di rumah kemudian menjadi seorang pelajar di kampus dan bila tiba di restoran makanan segera dia ialah seorang pekerja sambilan yang memenuhi pesanan pelanggan. Semua identiti ini walaupun bertindih tetapi masih bersempadan dengan ruang dan waktu yang berbeza. Dengan kelas dalam talian, seorang pensyarah yang merupakan seorang ibu kepada 3 anak kecil juga ialah isteri yang perlu memasak dan mengemas rumah, anak yang menjaga orang tuanya dan guru kepada pelajarnya, semua ini dalam satu ruang – rumah. Pertindihan tanggungjawab dalam masa dan ruang yang sama ini membebankan mental dan fizikal lebih berbanding norma yang dulu.

Saya tidak menolak ada pelajar yang mengambil kesempatan dengan sambil lewa meninggalkan kelas tanpa alasan kerana bergantung pada rakaman kelas tersebut tetapi dalam mana-mana pihak pun pastinya ada yang bermasalah. Tujuan tulisan ini dikongsi pun bukanlah meminta bantuan menteri yang berpengalaman tinggal di Australia selama 20 tahun atau pegawai tertinggi yang gigih merapatkan silaturahim dengan mahasiswa dengan aplikasi terkini atau juga pengerusi majlis perwakilan pelajar kebangsaan untuk menekan pihak sepatutnya melihat masalah ini dengan lebih teliti. Saya menulis kerana saya antara yang beruntung tidak perlu menghadapi masalah akses internet di rumah, tidak perlu bertelagah dengan adik-beradik, makan hati dengan ibu bapa yang tidak memahami tanggungjawab saya sebagai pelajar mahupun tertekan kerana ahli kumpulan lain tidak memberi respons. Saya tidak perlu menghadapi semua itu untuk menghabiskan semester tetapi melihat rakan-rakan lain bersusah-payah keluar sehingga 10km untuk capaian internet untuk latihan temuduga, dimarahi pensyarah atas perkara yang bukan tanggungjawabnya, menangis kerana tertekan melihat rakan-rakan lain mampu menjawab soalan dalam sesi Google Meet sedangkan dia masih terkapai-kapai memahami topik, terpaksa meninggalkan kelas kerana membantu bapa mencari rezeki sehingga akhirnya ada memilih untuk menamatkan pengajian.

Dilema-dilema ini bukan hanya dirasai oleh pelajar semata-mata namun kadang-kala lebih membebankan para pensyarah. Berkejar-kejar mencari pelajar yang sudah beberapa kali tidak sertai kelas, tidak memberi sebarang respons, mengajar di hadapan skrin sambil berjaga-jaga kalau-kalau anak kecilnya bermain bahaya, terpaksa menangguh kelas kerana menjaga isteri di hospital, memenuhi tuntutan audit dan acara yang bakal tiba, ditekan orang-orang berjawatan lebih tinggi untuk melakukan pekerjaan di luar bidang dan sebagainya. Dengan semua transaksi dan kejadian berlaku dalam talian di norma baru ini, jelas ada yang meraih untung berlipat ganda namun ramai juga dihimpit berkali-ganda berbanding dulu. Semua ini bila ditimbang-tara dan difikir baik, saya sering bertanya pada takdir, apakah senang kalau kita semua dilahirkan sebagai anak menteri?


Rujukan

Mohd Sazni Ahmad Salehudin (2020). Compression of Space: Reflection on Teaching During Pandemic Pedagogy. Kyoto Review of Southeast Asia, (29).


Artikel ini juga diterbitkan di Solidaritas.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Analisis Kritikal terhadap Salib Existensial (2015) oleh Ridhwan Saidi (Esei) (1 Januari 2020)

Pengenalan Ridhwan Saidi ialah nama yang tidak asing lagi dalam arena seni di Malaysia terutamanya dalam kalangan peminat novel indie . Beliau ialah pengasas bersama Mocha-Mocha Ink yang menerbitkan fiksyen kontemporari, novelis dan penggiat teater namun lebih dikenali sebagai penulis novel kerana telah menerbitkan beberapa bukunya dengan Buku Fixi seperti Brazil , Amerika , Cekik dan banyak lagi. Salib Existensial oleh Ridhwan Saidi merakamkan kejadian sebuah salib yang berkhidmat di gereja mendapat azab pada pengakhiran kehidupannya. Suatu malam, dia mengambil keputusan untuk beristirahat dengan pergi ke sebuah bar berdekatan berseorangan. Setelah mabuk, dia pulang ke gereja untuk berdiri semula di hadapan gereja kerana esoknya ramai hadirin akan datang untuk beribadat. Akhirnya, dia sampai ke puncak, tempat kerjanya dan tidur hingga ke esok pagi. Keesokannya, dia mendapati ramai orang berekerumun di bawah seperti hari Ahad biasa namun mereka kaku memandangnya serta mempunyai ...

Patriarki dalam Bapak Mati Bunuh Diri (2021) (Esei) (1 Mei 2021)

Pengenalan Patriarki yang dipinjam daripada bahasa Inggeris ‘patriarchy’ berasal daripada perkataan Yunani iaitu patér yang bermaksud bapa dan arché yang merujuk pada ‘tua’, ‘awal’, ‘kuasa’ atau juga ‘aturan’. Sistem sosial patriarki merujuk kepada sistem yang meletakkan lelaki sebagai ketua, yang terkehadapan dan yang memegang tampuk kuasa pada hierarki paling tinggi. Patriarki juga sering dikaitkan dengan dominasi kaum lelaki dalam sesebuah organisasi dan penindasan terhadap kaum perempuan. Dalam sesebuah institusi masyarakat yang mengamalkan patriarki, si ayah atau suami secara veto berkuasa dan bertanggungjawab  sepenuhnya terhadap setiap anggota keluarganya dari semua segi termasuk kewangan, sosial, pendidikan dan lain-lain. Si isteri atau ibu tidak mempunyai kuasa untuk menentukan hala tuju keluarga mahu pun membuat keputusan untuk institusi tersebut. Cerpen Bapak Mati Bunuh Diri (2021) ditulis oleh Nur Adilla dan disiarkan dalam majalah Svara isu ke-5 (Januari – Mac 2021)...

July 2022 - What Happened In My 25th

I feel like I’m stuck between the past and the future but I’m not in the present. I don’t have any goals anymore, don’t talk to me about hope and ambitions. I was born an idealist. Between the past and the future, I enjoy reminiscing. Because in the past, things happened but in future, nothing ever happened. Now I just live day to day. Picturing the sins and uncomfortable moments every evening.   I’m a late bloomer. Laggies.  I used to pray to die young, to wake up next day somewhere, or beside God right away. But I was innocent at that time. Now I am no longer naive. So I pray my sins forgiven before I leave this place. Every day I grow up getting more scared than ever. Commitments, human interaction, possibilities, risks, past mistakes. All this while every one keeps moving forward, braver then ever. To quote Tyler Durden, “Losing all hope was freedom”. It’s not rhetoric, it’s true. Just like love, it requires courage too, to give everything up, to not give a fuck anymore an...

Koronagig (Cerpen) (17 Mei 2021)

Aku terus menatal halaman iCloud di skrin iMac. Tujuan asalnya aku mahu memuat naik beberapa gambar daripada storan komputer ke pelayan iCloud tapi aku sedar halaman Photos iCloud rupanya panjang. Sudah 10 tahun aku melanggan servis iCloud, jadi semua gambar dari iPhone, iPad dan iMac aku semuanya ada di sini. Gambar-gambar sewaktu di kolej, asrama sekolah menengah dan hari raya buat aku rindu masa muda. Ah, semua pahit jadi manis bila ia tidak lagi berlaku sekarang – nostalgia. Aku klik di Notes untuk lihat tulisan dan catatan dulu-dulu. Apakah sama nostalgianya dengan foto?           Dengan pantas aku terus klik scroll bar dan terus larikan ke nota paling awal ditulis. Tiga minit juga aku tunggu ia loading , scroll , loading , scroll dan terus loading sampailah ia tidak loading lagi. Ah, ini nota pertama aku! Walaupun bukanlah yang pertama kerana sebelumnya tidak dimuat naik ke iCloud, tapi jadilah! Ia hanya catatan mengandungi beberapa...

Inphluenza (Cerpen) (31 Julai 2021)

  Sebuah kereta Proton Saga berwarna perak dengan cermin lut sinar sedang menunggu Aini. Seorang wanita berusia 60-an bersama gadis 20-an datang memeluk Aini erat. Mata Aini mula menakung air dan dia cuba mengawal serak suara. “Ehem... jom, kita sambung kat rumah! Lama sangat ni tak jejak kaki kat rumah. Jom!” Ibu Aini mengelap air mata dan masuk semula ke dalam perut kereta. Di dalam kereta mereka berbual rancak tentang perubahan jalan dan pembinaan bangunan-bangunan baru yang dilihat sepanjang dalam perjalanan pulang. Tingkap dibuka dan Aini menghalakan wajahnya ke luar membiarkannya ditampar angin. Sudah 5 tahun dia tidak merasakan nikmat menjejakkan kaki dari luar kotak bangunan bernama penjara.             Adiknya, Alia kini di tahun ketiga di salah sebuah universiti swasta di Bangi dalam bidang pengkomputeran. Sejak Aini di penjara, jiran-jiran mula menjauhkan diri daripada keluarganya. Selepas 2 minggu di rumah, Aini...

Bersosial di Media Sosial dalam Pandemik (Esei) (8 Jun 2021)

  Our World in Data (2019) melaporkan secara purata satu daripada tiga orang mempunyai akaun media sosial. Ketika itu, Facebook selaku pemegang ‘saham’ terbesar dalam arena media sosial telah mempunyai 2.4 bilion pengguna berbanding 100 juta pada 2008. Amanz (2020) melaporkan jumlah tersebut telah meningkat sehingga 2.7 bilion pengguna. Beberapa hari lalu, Nagarajan (2021) melaporkan syarikat Facebook Inc. telah menjangkaui nilai 1 trilion USD selepas mahkamah melepaskan syarikat tersebut daripada dikenakan tindakan di bawah undang-undang antimonopoli. Ini menjadikannya syarikat kelima Amerika Syarikat yang mencapai nilai 1 trilion, sebaris Microsoft, Alphabet (syarikat induk Google), Amazon dan Apple.           Kejayaan Facebook ialah bukti betapa besar kesan media sosial pada seluruh masyarakat dunia. Dengan media sosial, ia telah mengubah cara manusia berkomunikasi seperti bagaimana mereka berkongsi berita, meluahkan perasaan, menja...

Bangsaku Dipecah-pecah Vaksin

Kalau dulu Sasterawan Negara, Zurinah Hassan dalam puisinya Masihkah Kau Bermain Seruling berkata,   di kota yang semakin kusut dan tenat adik-adikku menganggur dan sakit jiwa bangsaku dipecahkan oleh politik   Hari ini, anak muda masih saja menganggur bahkan bertambah-tambah bilangannya, semakin ramai yang sakit jiwa di kota yang tak pernah henti kusut dan menenat. Ada waktu kita semua disatukan politik, menentang semua menteri dan ahli politik. Tapi vaksin yang mencegah penyakit, siapa sangka, juga memecahkan kita. Setakat artikel ini ditulis, sudah 1.15 bilion dos vaksin telah dikeluarkan dengan jumlah 276 juta telah disuntik di seluruh dunia. Dalam bahasa dan statistik mudah,  3.5 %  daripada seluruh penduduk dunia  telah dikurangkan risiko mereka untuk dijangkiti koronavirus. Di Malaysia, sebanyak 1.45 juta dos daripada pelbagai syarikat pengeluar vaksin telah mendarat di tanah air dengan 914 ribu telah divaksinasi. Ringkasnya,  1.7% daripada keseluruh...

Seni v Pornografi: Mendepani yang Kabur (Esei) (8 Julai 2020)

  SENI v PORNOGRAFI: MENDEPANI YANG KABUR   A MINUDDIN Z AIN Fakulti Filem, Teater dan Animasi, Universiti Teknologi MARA, MALAYSIA     ABSTRAK Seni mengikut teori yang dikemukakan Plato dan Aristotle adalah hasil aktiviti peniruan. Dalam seni, lukisan dan arca terutamanya, karya seni yang melibatkan sosok tubuh bogel manusia juga telah wujud sekian lamanya semenjak zaman kegemilangan Tamadun Yunani. Lukisan terkenal seperti Venus of Orbino oleh Titian juga menunjukkan wanita tanpa pakaian dan arca Discobolus di zaman Yunani menampakkan lelaki dengan tubuh sasa dan ideal dalam keadaan berbogel. Memasuki abad ke-20, wujud satu lagi kategori yang telah disebar dalam pelbagai cabang seni iaitu pornografi. Pornografi ini wujud dalam tulisan, media baru seperti gambar dan video. Wujud permasalahan baru iaitu bagaimana mahu membezakan antara dua kategori ini, apakah pornografi sebahagian daripada seni atau sebaliknya? Artikel ini menghuraikan lebih lanjut gar...

Kluster Nyet (Cerpen) (21 Januari 2021)

                 “Sepuluh boleh bang?” tanya pelanggan remaja pada aku. Jam menunjukkan pukul 8:43 pm. Aku dan Hanif hanya menunggu ketiadaan pelanggan untuk mengemas barang-barang ke dalam van dan pulang. “Hm… bolehlah” balasku. Tidak apalah untung tak banyak hari ini, asalkan ada jualan, daripada tidak peroleh apa-apa langsung. Aku lipat dan masukkan dalam plastik. Wang bertukar tangan. Selepas 5 minit tiada kelibat pelanggan datang, aku dan Hanif mula masukkan pakaian-pakaian ke dalam bungkusan dan peralatan lain ke dalam van. Aku hidupkan enjin van berkali-kali namun tidak hidup-hidup. Ah sudah, waktu-waktu begini jugalah dia nak buat hal. Hanya pada cubaan kesebelas baru aku berjaya, lampu van menerangi tapak pasar malam. Aku sampai di rumah dan bau sup menusuk ke hidung. Isteriku buatkan kuetiau sup malam ini, aku jamah dengan berselera. Perutnya semakin jelas menunjukkan dia sedang hamil walaupun baru hampir 3 bulan. Kami te...